Läs mer om utbildningen här

Kursens huvudsakliga innehåll

IKT för Språklärare – 7,5 hp

Denna kurs erbjuder en omfattande översikt av datorstödd språkundervisning och teknikanvändning inom moderna språk. Kursen täcker teknikutvecklingen från 1960-talet till dagens fokus på ”en-till-en”-datorlösningar i klassrummet och användning av surfplattor och mobiltelefoner. En central del av kursen är begreppet digital literacy, som integrerar språkundervisning med teknikanvändning i klassrummet.

Kursinnehåll

Teknikutveckling och Metodologi

  • Historisk Genomgång: Utforska utvecklingen av teknologiska hjälpmedel och deras påverkan på språkundervisning från 1960-talet till idag.
  • Modern Språkpedagogik och Tillämpad Lingvistik: Diskutera hur tekniken har förändrat metoderna inom språkpedagogik och lingvistik.

Digital Literacy

  • Integrering av Digital Kompetens: Förstå hur digital literacy kan kombineras med språkundervisning för att förbättra elevernas inlärning.
  • Praktiska Övningar: Använda digitala verktyg och resurser i undervisningen för att stärka både lärarnas och elevernas digitala kompetens.

Praktisk Användning av IKT-verktyg

  • Bedömning av Pedagogiska Fördelar: Lära sig att utvärdera effektiviteten och pedagogiska fördelarna med olika IKT-verktyg.
  • Resurser för Språkundervisning: Identifiera och använda olika digitala resurser och verktyg för att stödja språkinlärning.

Puenteduras SAMR-modell

  • Introduktion till SAMR-modellen: Förstå hur man kan använda Puenteduras SAMR-modell för att bedöma och förbättra integrationen av teknologi i undervisningen.
  • Praktisk Tillämpning: Implementera SAMR-modellen i klassrumsscenarier för att höja nivån på digital integration.

Aktuella Trender och Framtida Utvecklingar

  • Framtidens Teknik i Klassrummet: Utforska de senaste trenderna inom teknikanvändning och hur de kan appliceras i språkundervisningen.
  • Innovativa Undervisningsmetoder: Diskutera och testa nya metoder för att använda teknik i språkundervisningen.

Kursens Syfte och Mål

Kursens mål är att ge språklärare de verktyg och den kunskap som behövs för att effektivt integrera teknologi i undervisningen. Kursdeltagarna kommer att utveckla en djupare förståelse för teknikutvecklingens roll i språkpedagogiken och lära sig att använda digitala verktyg och resurser på ett pedagogiskt meningsfullt sätt.

Genom denna kurs får språklärare möjlighet att förbättra sin undervisning, öka sin digitala kompetens och anpassa sina metoder till de moderna kraven på teknikanvändning i klassrummet.

Undervisning

Undervisningen sker på engelska och på distans

Grund­nivå

Fristående kurs, 7,5 högskolepoäng

Behörighet

30 hp inom något av ämnena engelska, franska, spanska, svenska språket, svenska som andraspråk eller tyska.

Studieavgift kurs

Utbildningen är kostnadsfri för studenter med medborgarskap inom EU/EES och Schweiz. Information för brittiska medborgare kopplat till Brexit finns på universitets webbplats .

  • Högskolepoäng: 7,5 hp
  • Nivå: Grundnivå
  • Studietakt: Distans, 25% halvfart
  • Undervisningstid:  – 
  • Undervisningsform: Distans

Anmälan öppen 15 sep. – 16 okt.

INFORMATION
Geografiskt område Sverige
Ämne Digitala färdigheter
Svårighetsgrad Grundläggande
Målgrupp Digitala färdigheter inom utbildning.
Språk Engelska
Evenemangsmiljö Personer som avslutat eftergymnasial utbildning (EQF 6)
Typ av initiativ Nationellt initiativ
Organisation Linnéuniversitet
Nationell koalition-medlem Nej
Typ av utbildning Utbildningsprogram
Aktivitet Kursarbete för internetbaserat lärande
Bedömningstyp Online
Utbildningens längd Upp till 3 månader
Är utbildningen gratis? Ja
Är certifikat gratis? Ja
Typ av träningsrekord Single offer
Startdatum 20240121
Utbildningstakt Halvfart enkel
Behörighet som erbjuds Tillägg till examensbevis
Självgående kurs? Nej
Industri Lärarutbildning med ämnesspecialisering
Utbildningsplats Online
Utbildningsleverantör
Utbildningsleverantör Linnéuniversitetet
Kostnad för utbildning EU/EES-medborgare behöver inte betala studieavgift
Dokument
Dokument
Stöddokument