Programmet ”Grow Croatia with Google” genomfördes av Google Croatia tillsammans med arbetsmarknadsministeriet och den kroatiska arbetsförmedlingen, i syfte att hjälpa kroatiska medborgare och företag att dra full nytta av den digitala omvandlingen och se till att arbetsmarknaden har den kompetens som krävs för detta. Initiativet har funnits i Kroatien sedan 2017, som ett stöd till små och medelstora företag och enskilda personer som vill förvärva digitala färdigheter, och avslutades i slutet av 2021. Under 2020 uppgraderades också programmet för att återspegla covid-19-pandemin i Europa och den allt snabbare digitaliseringen. 

Bakgrund och mål

Programmets onlineplattform är ett användbart verktyg för både företag och enskilda på grund av bredden på dess utbildningsinnehåll och en rad olika verktyg och resurser som erbjuds. Företag och små och medelstora företag kan till exempel få kostnadsfri vägledning på nätet om aspekter som är nära kopplade till företagsutveckling – t.ex. tips om att starta ett onlineföretag, förbättra digitaliseringen inom processer eller tjänster för att dra nytta av resultat, eller råd om var man kan hitta stöd för att finansiera nya produkter och idéer. Å andra sidan har enskilda personer tillgång till en databas med resurser för att hjälpa dem att växa personligen och professionellt, såsom tips om att hitta ett nytt jobb, översikter över aktuella trender på arbetsmarknaden, vägledning för distansarbete, olika typer av roller och de färdigheter som behövs för dem, och många andra. 

Varför är detta en god praxis? 

”Växa Kroatien med Google” har gett betydande resultat sedan programmet inleddes 2017. Mellan 2017 och 2020 har programmet Grow Croatia med Google redan hjälpt 37.000 människor över hela Kroatien att få de digitala färdigheter de behöver för att vara säkra aktörer i arbetslivet.

Från juli till oktober 2020 beviljades 390 små och medelstora företag ekonomiskt stöd i egenskap av stödmottagare inom programmet, vilket gav dem möjlighet (och medel) att ytterligare utvidga affärsutvecklingen. Enligt den kroatiska arbetsförmedlingen (HZZ) slutförde även ytterligare 300 egenföretagare programmet under samma period. Workshoppar som anordnades av Google och HZZ lockade många ungdomar och små och medelstora företag och fick positiv återkoppling i fråga om både relevans och engagemang. 

Mellan 2020 och 2021 hjälpte programmet ytterligare 10.000 små och medelstora företag med digitala verktyg, vägledning och utbildning, påskynda den digitala omvandlingen av deras verksamhet och anta nya kunskaper och verktyg för att underlätta deras arbete och hjälpa dem att återvända ännu starkare efter krisen. 

INFORMATION
Geografiskt område Kroatien
Ämne Mjukvara, Utveckling av mobila applikationer, Webbutveckling, Digitala färdigheter
Svårighetsgrad Grundläggande, Medelsvår, Avancerad
Målgrupp Digitala färdigheter för arbetskraften.
Typ av finanisering Offentlig-privat
Industri Informations- och kommunikationsteknik (IKT) som inte definieras ytterligare