Om projektet

Projektet ”Informationsmästerskapscentrum” samfinansieras av Europeiska unionen från Europeiska regionala utvecklingsfonden inom ramen för det operativa programmet Digital Poland 2014–2020.

Totalt projektvärde: 50 239 096,15 zloty Samfinansieringsbelopp:
49 885 951,15 PLN

EU:s medfinansiering av projektet: 42 218 480,45 zloty Stöd till
projektet från statsbudgeten: 7 667 470,70 PLN

Syftet med projektet är att förbättra lärarnas kompetens och att aktivera begåvade ungdomar på it-området. Mästerskapscentrumet för informationsteknik gör det möjligt för deltagarna att upptäcka och utveckla elevernas talanger, särskilt när det gäller it-problemlösning. Bland annat genom att starta en algotimisk tävling och designtävling som ytterligare kan motivera eleverna att utveckla sina intressen och talanger.

Vad ger dig en del av projektet?

Ekonomiskt bidrag för projektmål (ökning av egen digital kompetens och aktivering av it-talanger inom IT-kretsar)

Varje stipendiat deltar i en tvåårig certifierad kurs vid ett av de 5 bästa tekniska universiteten i landet som förbereder sig för algoritm- och programmeringskurser.

Tillsammans med bidraget får deltagaren stöd för att reglera bidraget.

Varje deltagare har möjlighet att delta i professionella föreläsningar på nätet som anordnas av kvalificerad personal: utbildare, experter och experter.

Efter utbildningen får varje deltagare ta hand om en expert som de kan vända sig till när de stöter på problem när de arbetar med sina elever.

Genomförande av bidrag

Varje intresserad person kan ansöka om högst 2 bidrag per upplaga. Fyra ansökningsomgångar planeras under hela projektet. Bidrag – drift av en IT-ring – varar i 8 månader.

Algoritmbidrag

Ett av de två bidrag i ett projekt som bidraget kan ansöka om. Obligatoriskt – varje bidragsmottagare som deltar i programmet måste ansöka om detta bidrag. När han eller hon är klar kan han eller hon ansöka om projektbidrag.  Huvudsyftet med bidraget är att utveckla förmågan att lösa praktiska problem med hjälp av algoritmer.

Detta är ett bidrag som startar ett äventyr från Centre for the Informatics Championship. Det är obligatoriskt.

Vad gör du för dig?

  • ekonomiskt stöd,
  • möjligheten att förbättra kompetensen genom utbildning och stöd av experter och experter,
  • de kunskaper och färdigheter som krävs för att genomföra aktiviteter som ger eleverna möjlighet att utveckla passion och kunskap som går utöver standardkunskaper.

Du kommer att öka dina studenters kunskaper om följande:

  • matematiska grunder för algoritmer.
  • programmeringsspråk.
  • programmeringsverktyg.
  • skapa, analysera, genomföra och testa algoritmer.

Projektbidrag

Ett av de två bidrag i ett projekt som bidraget kan ansöka om. Frivilligt – det kan begäras av den som beviljar ett algoritmbidrag tidigare eller parallellt. Huvudsyftet med bidraget är att förbättra studenters och lärares kompetens genom praktiska kunskaper och användning av it-kunskaper vid genomförandet av specifika projekt och uppgifter.

Vad gör du för dig?

  • hitta verktyg för att stödja utvecklingen av elevernas algoritmiska färdigheter,
  • du kommer att få hjälp med särskilda projekt och uppgifter.

Vad dina elever kommer att vinna:

  • utveckling av utomhustänkande.
  • förmåga att lösa it-problem på ett algoritmiskt sätt.
  • utveckling av allmän it-kapacitet,
  • skaffa kunskap om den senaste utvecklingen inom elektronik, mekatronik, automatisering och robotteknik.

Utbildning

Varje stipendiat deltar i en 2-månaders certifierad kurs (288–6 personliga möten, 12 e-lärande) vid ett av de fem bästa tekniska universiteten i Polen (Akademia Górniczo-Hutnicza w Kraków, tekniska högskolan i Gdańsk, Teknikuniversitetet i Łódzka, Warszawas tekniska universitet, Wrocławs tekniska universitet) som förbereder sig för kurser i algoritmer och programmering.

De allra flesta (210 timmar) ägnar sig åt algoritmiska frågor med nödvändiga tillägg från relaterade områden, främst diskreta matematik. De kunskaper som förvärvats gör det möjligt för deltagarna att köra datorringar för barn och ungdomar som är särskilt begåvade och förbereda deltagarna inför tävlingen på masternivå.

Stöd

Varje stipendiat får utbildningspaket för lärande med hjälp av programmerbara robotsystem. Dessa uppsättningar är anpassade till åldern på de studenter som stipendiaten arbetar med. Dessutom förvärvar bidragsmottagarna, genom sitt deltagande i projektbidrag (ansökan), den kunskap som krävs för att genomföra verksamheten med hjälp av mikrokontrollanter.

Fördelar för studenter

Tack vare sitt deltagande i projektet ”Information Championship Centre” har studenter som deltar i IT-kretsar inte bara möjlighet att utveckla sina intressen och talanger, utan också att använda och testa sina kunskaper i algoritm- och designtävlingar.

De tävlingar som anordnas för lag kommer att vara lokala (online) med deltagande i kommande tävlingar, från regionala till högsta nationella tävlingar som anordnas av Łódzkas tekniska universitet.

Valda effekter

Centre for the Informatics Championship for the Open Days of the European Funds

Fredagen den 10 maj 2019 ägde algoritmer och robotteknik rum för barn och ungdomar vid IT-centrumet vid Łódź tekniska universitet, där de bland annat kunde utveckla logiskt och kreativt tänkande. De gjordes också tillgängliga för besök i it-centrumets serverrum. Barnens enorma nyfikenhet orsakades av presentationer av marsholar, bolider och drönare som utformades av deltagarna vid polytekniska universitetet i Łódź.

Vid mötet fick framtida programdeltagare veta vad deltagandet i CMI skulle erbjuda, hur bidragsansökan skulle fyllas i och vad bidraget skulle kunna användas för. Mötet möttes av ett starkt intresse från lärare som ville leda IT-vetenskapskretsar.

I Warszawa var CMI-montern en del av staden DOFE, som låg på investerings- och utvecklingsministeriet den 10–11 maj 2019.

Projektet med IT-mästerskapen främjades på en särskild monter och genom ett preliminärt urval på huvudstadiet. I skrivbordet var det möjligt att tala med partner om hur man kan delta i CMI, vilket man skulle kunna vinna på. Framtida projektdeltagare fick svar på var och en av sina frågor.

Besökarna fick också möjlighet att lära sig om studenternas verkliga masterprojekt från King Jan III Sobieski School Team nr 6 och Centre for Practical Training.

Programmerad Małopolska

Mellan den 20 maj och den 14 juni 2019 fortsatte Małopolskie Programming Festival ”Małopolskie encode” i Kraków för att främja programmeringsverksamhet. Dess publik var små polska studenter, lärare och föräldrar. Evenemanget är först och främst en attraktionskraft för små och stora kodare: programmerings- och robotteknikklasser, föreläsningar, möten med programmerare, 3D-utställningar och många fler.

Festivalens upplaga ägde rum under sloganen: ”Medan robotar och artificiell intelligens kommer att ersätta oss”. Organisatörerna lyfte fram potentialen hos artificiell intelligens och robotar som framtidens teknik, som i allt högre grad kommer in på stora områden av mänskligt liv. Genom att särskilt främja AI-teknik och mer allmänt mechatens inom utbildningen, samtidigt som man visar att detta är ett område för samarbete mellan utbildningsvärlden, vetenskapen och näringslivet. Därför anordnade festivalen den 31 maj en vetenskaplig konferens om ”Att ersättas av robotar och artificiell intelligens – fakta och myter”.

Konferensen är ett unikt möte och utrymme för debatt om hur AI och robotar kan användas inom utbildning, vetenskap och näringsliv för att skapa elevernas och studenternas utbildningsframtid och arbetsmarknaden.

Under konferensen presenterades idén om CMI i ett tal av Beata Chodacka från AGH, som vid föreläsningen av it-läraren, Centre of the Informatics Championship, presenterade det viktiga och nödvändiga men ändå mycket intressanta projektet i en tid av artificiell intelligens och progressiv digitalisering med CMI.

Mer information finns på http://malopolskakoduje.pl/

Kurser från plattformen Moodle e-Learning vid Teknikuniversitetet i Łódź

Utbildningen för stipendiater vid IT-mästerskapen inleddes i september. Innan detta sker deltar dock företrädare för varje CMI-partner i den utbildningscykel som anordnas av Łódzkas tekniska universitet: Łódzkie tekniska universitet, Warszawas tekniska universitet, Gdańsk tekniska universitet, Wrocławs tekniska universitet och Górniczo Hutniczas universitet.

Tvådagarskurser på ett av de tre datum som deltagarna valt ägde rum vid e-utbildningscentrumet vid Teknikuniversitetet i Łódź den 18–26 juli 2019, bland annat lärandet av driften och driften av plattformen Moodle e-Learning, som är det centrala verktyget för att tillhandahålla onlinekurser på CMI.

Genom kompletterande kunskaper kommer kursdeltagarna att ge professionellt stöd till stipendiater så att de kan navigera på plattformen under genomförandet av bidraget.

OSEregio IT Championship Centre

I september och oktober 2019 deltog IT-mästerskapen i en serie OSEregio-konferenser som anordnades av NAK. Möten hölls i Ostrołęka, polisen, Biała Podlaska och Białystok för att utbyta erfarenheter mellan företrädare för lokala skolor, kuratorer och bibliotek. Skapa en plattform för samarbete som inspirerar en miljö där alla har möjlighet att använda modern teknik i utbildningsprocessen.

Konferensen diskuterade fördelarna med det nationella nätverket för utbildning för utbildningssystemet. Den grundläggande tanken med projektet är att ge skolorna tillgång till höghastighetsfiberbaserat internet och ett system för säkerhet och utbildningsinnehåll som kommer att användas för att utbilda digitala färdigheter.

Inbjudna gäster deltog i paneldebatten ”Pudents in a Digital World”, där man tog upp frågor som rörde både de möjligheter som internet erbjuder och ny teknik, men också riskerna med den. Deltagarna kunde också delta i två workshoppar efter eget val.

  1. Nya trender och utmaningar för barns och ungdomars säkerhet på nätet
  2. Lektion: Skriv in. Den nya utbildningens värld
  3. Ny teknik inom utbildningen, hur man använder en smarttelefon i skolan?
  4. Hur man lär sig programmering från tidig ålder
    , dvs. låt överleva igen/först * (* stryk det som inte är tillämpligt).

IT:s mästerskapscentrum var den sista av workshopparna. Konferensen gav ett utmärkt tillfälle att träffa potentiella framtida bidragsmottagare och skolledare. Vid CMI-montern fick varje deltagare i konferensen information om projektet, rekryteringsvillkor och uppgifter om deltagandet.

CMI-stipendiater vid BETT-mässan

Bettmässan, som hölls den 22–25 januari 2020 i London, är den största utbildnings- och teknikmässan i Europa, med mer än 800 företag som har många egyptiska ledare och fler än 100 nystartade företag. Det finns mer än 30.000 gäster från nästan 150 länder. Vid ett sådant evenemang kunde stipendiater från informationsmästerskapscentrumet – som vill utveckla sina intressen och passioner – inte lämnas utanför.

Bett har till uppgift att bygga en bättre framtid genom att omvandla utbildningen. Föra samman människor, idéer, metoder och teknik så att lärare och elever kan förverkliga sin fulla potential. Bett Fair är en plats för inspirerande möten, intressanta föreläsningar, föreställningar och workshoppar, som senare kan användas i lektioner med eleverna.

CMI driver inte bara ringar för studenter, utbildning vid universitet, utan är också ett bidrag som kan användas för att själv förbättra och främja it-relaterade intressen. Vissa stipendiater har valt att använda den för bland annat deltagande i detta inspirerande evenemang.

CMI:s webbinarium är inte bara tillgängligt för stipendiater

Som svar på bidragsmottagarnas nya behov i en situation där vi inte kan möta personligen och fortsätta att tillhandahålla värdefullt innehåll har CMI anordnat en rad webbinarier under vilka stipendiater har lärt sig nya ämnen och befäst den kunskap som redan förvärvats inom andra verksamheter. Webbinarier har förberetts och gjorts tillgängliga så att de inte bara är öppna för stipendiater utan även för studenter, framtida stipendiater och alla berörda parter.

Det första dynamiska webbseminariet för programmering ägde rum den 24 mars 2020 och leddes av dr Andrzej Dyrek vid akademin i Górniczo-Hutnicza i Kraków.

Ytterligare två 26.03–2 april 2020 leddes av Krzysztof Jaworski från sammanslutningen för digital dialog och kommer att fokusera på utformningen av mobila applikationer och intressanta projekt i Scratch.

Startar algoritmiskt LIGA för CMI-hjul

Från och med den 7 december 2020 kommer CMI-studenter att kunna hantera algoritmiska LIGI-algoritmiska uppgifter redan den 7 december 2020. Det är ett utmärkt tillfälle, genom tävling, men framför allt att arbeta i en grupp (eftersom lag deltar i tävlingen), att testa de kunskaper som förvärvats på CMI-hjulen i praktiken, att träffa spelare från andra CMI-ringar, men också att integrera sig med kollegor i arbetslaget. För det första är LIGA dock en utmärkt praktisk förberedelse för de algoritmiska yrkena inom CMI, Olympiska spelen inom informationsteknik och andra algoritm- och IT-tävlingar.

Eleverna konkurrerade på 3 års nivå, beroende på deras mognad:

  • Nivå A – tvinnad – är en uppgift för grundskoleelever i klass IV-VIII. Scratch var det särskilda språket för att lösa uppgifter i detta skede.
  • Nivå B – Gnomi – är en medelhög nivå för elever från grundskolan, IV-VIII och I-gymnasiet. Uppgifterna kan lösas i Python eller C + +.
  • Nivå C – Gremlin – är en avancerad nivå för alla elever, särskilt högstadie- och gymnasieskolor. Uppgifterna kan lösas i Python eller C + +.

Ligan kommer att äga rum online i åtta omgångar. Varje omgång varade i 4 veckor. Under 2 veckor löste eleverna en uppgift från en viss kategori, som utvärderades inom de kommande två veckorna.

Minskad programplanering – projekt för CMI-deltagare

Algoritmisk och programmering av två väsentliga delar av Centre for the Informatics Championship. De är avsedda för de IT-kretsar som drivs av bidragsmottagarna. Studenterna utvecklar sina intressen och passioner inom dessa två områden. Vi är angelägna om att göra CMI-verksamheten så intressant som möjligt och att utveckla barns och ungdomars kreativitet. Detta är viktigt inte bara i programplaneringen utan också i många andra aspekter av livet. För att frigöra och stimulera kreativitet anordnade vi ett miniprojekt kallat ”Orderprogrammering”. Alla villiga deltagare i CMI-ringar kunde delta. Den enda uppgiften var att visa din uppfattning om vad programmering och svar är genom någon grafisk teknik (fotografier, grafik, serier, presentationsglas, animering osv.). Arbetet kunde presentera rymden, teknik, verktyg, men också löst sammankopplade saker och bilder, till följd av den personliga och upphovsrättsliga uppfattningen av programmeringens plats och roll i livet.

Priserna i projektet är prenumerationer på Adobe Photoshops program, som eleverna fick tack vare Barbara Halskas artighet, en företrädare för programstyrelsen för Centre for the Informatics Championship och den skola där hon bedriver den dagliga verksamheten – Jan III Sobieski School 6-teamet i Jastrzębi – Zdroj och IT Media – partner i Adobe.

Grundskole- och gymnasieelever deltog i projektet och var och en av de inlämnade arbetena var helt olika. Bland dessa ingick en Power Point-presentation, samverkande foton och texter, ritningar gjorda med kritor, brandmän. De arbetade också med membran och använde Lego-tegel. Vissa var abstrakta och metaforiska, andra presenterade särskilda programplaneringsaspekter. Eleverna redogjorde för de många olika strategierna för programmering. Vad är planeringen för deltagarna? Vad associerar de med? Svaren och sammanslutningarna var också mycket olika. För vissa programmeringsprogram är det kodning, olika programmeringsspråk, och för andra är det först och främst vad som banar väg för framtiden, och tack vare sina kunskaper kan man räkna med bättre inkomster och fler utvecklingsmöjligheter. För andra är detta framför allt en hobbye och en stor lek, ett illamående och en kreativ tankestil.

Alla elever som deltog i projektet fick Adobe Photoshops licenser för att utveckla sin kreativitet. Han kan använda den för att på nytt utforma sitt verk i ett professionellt grafikprogram. Utöver licensen, särskilt för projektdeltagare, anordnades möten i april om användningen av Adobe Photoshop som ett verktyg för dagligt arbete och visuellt tänkande.

Projekttävlingar för CMI II

ETAP Lokalny II National Project Professions ”Information Championship Centre” ägde rum den 22 mars-4 april 2022.

Eleverna deltog i en av tre kategorier:

  • Miniboty – för låg- och mellanstadieelever i klasserna IV – VI
  • Raptory – för elever i lönegraderna VII – VIII i grundskolan
  • Rovdjur – för gymnasieelever

Projekttävlingarna kommer att äga rum i tre etapper:

  • Lokal, distans-/onlinefas (övervakas av bidragsmottagaren)
  • Regional, stationär fas (anordnad av CMI-partnerprojektet)
  • Landsomfattande stationär fas – slutlig (anordnad av ledande partner – Łódzkas tekniska universitet).

Gratis workshop ”Lego Robotics Programming” för EU-fondernas Open Days

Lego Robotics Programming är en workshop där man använder Lego Mindstorms EV3-utbildningspaket där ungdomar var tvungna att bygga sin egen robot och programmera den!

Syftet med workshoppen är att förbättra ungdomars digitala kompetens, och själva workshoppen är den idealiska tiden för DIY, mekanik och programmering. Deltagarna i workshoppen måste lösa problemet, dvs. det självkörande fordonet.

Låg- och mellanstadieelever inbjöds att delta i workshoppen.

Tidsfrist: 7 oktober 2022 kl. 12.00 12.30–14.00 och 14.10–15.40

Geografisk belägenhet:

Tekniska högskolan,
fakulteten för elektroteknik, elektronik, datorer och automatisk databehandling (I 25) ul
. Stefanowski 22, 90 –
537 Łódź

Antal säten: 60 (2 grupper med 30 deltagare)

Karta över CMI-skolorna

Vlogi CMI

Inledning av Arduino

Tillträde till Arduino som en del av projektet IT Championship Centre.
I materialet hittar du svar på följande frågor: Vilka är de viktigaste komponenterna i systemet med kontaktskylten? Vilka är de två grundläggande elektriska anslutningarna i kontaktplattan?
Simuleringsmiljön i Tinkercad kommer också att presenteras.
Materialet utarbetades av Łódzkas tekniska universitet.

Prometeusz superdator

Vilken är styrkan hos dagens Prometeusz? Vi tar dig för ett besök på det akademiska datacentret Cyfronet.
AGH-specialister kommer att informera dem om superdatorer för att minska beräkningstiden från hundratals år till några dagar: Vilka vetenskapliga områden används superdatorer? Vad skiljer superdatorer från uppkopplade datorer eller bärbara datorer?
Materialet har utarbetats av Stanisław Staszic Academy i Kraków

Humana robotar

Materialet utarbetades av Stanisław Staszic Academy i Kraków.

Arduino – Elkretsrättigheter

Materialet utarbetades av Łódzkas tekniska universitet.

Arduino – LED-diod och PJM-diagram

Materialet utarbetades av Łódzkas tekniska universitet.

CMI vid AGH Pasjonaci IT

Materialet utarbetades av Stanisław Staszic Academy i Kraków.

CMI på AGH under pandemin

Materialet utarbetades av Stanisław Staszic Academy i Kraków.

Förarlösa bilar

Materialet har utarbetats av Stanisław Staszic Academy i Kraków

Artificiell integrerad kontroll. 1

Materialet utarbetades av Wrocławs tekniska universitet.

Artificiell integrerad kontroll. 2

Materialet utarbetades av Wrocławs tekniska universitet.

Artificiell integrerad kontroll. 3

Materialet utarbetades av Wrocławs tekniska universitet.

INFORMATION
Geografiskt område Polen
Ämne Digitala färdigheter
Svårighetsgrad Grundläggande, Medelsvår
Målgrupp Digitala färdigheter inom utbildning.
Typ av initiativ EU:s institutionella initiativ
Typ av finanisering Offentlig
Industri Informations- och kommunikationsteknik (IKT) som inte definieras ytterligare