It-akademin är ett samarbetsprogram mellan den estniska regeringen, universitet, yrkesskolor och entreprenörer inom informations- och kommunikationsteknik. Programmet lanserades 2012 och syftar till att höja kvaliteten på IKT-relaterad utbildning, utveckla forskningen på området och säkerställa digital arbetskraft. Programmets mål beaktar å ena sidan behoven på den nationella arbetsmarknaden och det nationella samhället och å andra sidan universitetens och yrkesskolornas sakkunskap.
It-akademin samordnas av Estlands utbildnings- och ungdomsstyrelse (Harno). Harno förvaltar it-akademins program, ger vägledning och övervakar yrkesutbildning och högre utbildning, bedriver forskning och analys och samordnar samarbetet mellan partnerna.
Programmets främsta mål är att se till att
- Det estniska utbildningssystemet erbjuder lämpliga program för att utbilda specialister med IKT-färdigheter och IKT-kunskaper som tillgodoser de nationella arbetsmarknadsbehoven.
- Den IKT-utbildning och IKT-forskning som erbjuds i Estland ligger på en hög nivå och är hållbar.
- IKT-specialister utvecklar också sektorspecifik kompetens för en rad olika sektorer.
It-akademin har tre verksamhetsområden som är inriktade på forskning, högre utbildning och yrkesutbildning i IKT-frågor.
På yrkesutbildningsområdet är huvudsyftet att höja kvaliteten på yrkesutbildningen på högstadie- och gymnasienivå, så att dessa program blir mer attraktiva, kursplaner och undervisning håller hög kvalitet och studenterna fortsätter att studera inom högre utbildning efter examen. Verksamheten omfattar utveckling av kursplaner, höjning av undervisningens kvalitet, främjande av samarbete med högskolor och företagare, utveckling av studiematerial osv.
När det gäller högre utbildning är målet att se till att de utexaminerades kompetens motsvarar de nationella behoven i fråga om arbetsmarknad och ekonomisk utveckling. Verksamheten på detta område omfattar utarbetande av kursplaner, förbättring av undervisningens kvalitet, främjande av samarbete med företagare och införande av nya undervisnings- och studiemetoder.
När det slutligen gäller forskning är huvudsyftet att öka kapaciteten, koppla samman forskning och utveckling med undervisningsverksamhet på alla nivåer inom den högre utbildningen och utveckla samarbetet med företag och entreprenörer. Fokusforskningsområden är artificiell intelligens och maskininlärning, datavetenskap och stordata, interaktion mellan robot och människa och sakernas internet i industriella processer, säkerhet och tillförlitlighet hos programvara, hårdvara och system. digital omvandling och livslångt lärande.
Som ett resultat av annan nationell verksamhet som utvecklats med detta tillvägagångssätt (t.ex.ProgeTigprogrammet) väljer en av nio studenter i Estland att studera IKT på kandidat- och högskolenivå. Dessutom har andelen personer som väljer IKT på mastersnivå ökat snabbare under de senaste 10 åren, och en av sju studenter har gått masterstudier på IKT-området.
INFORMATION | |
---|---|
Geografiskt område | Estland |
Ämne | Digitala färdigheter |
Svårighetsgrad | Grundläggande, Medelsvår, Avancerad, Digital Expert |
Målgrupp | Digitala färdigheter för arbetskraften., Digitala färdigheter för IKT-proffs och andra digitala experter., Digitala färdigheter inom utbildning., Digitala färdigheter för alla |
Typ av initiativ | EU:s institutionella initiativ |
Typ av finanisering | Offentlig |
Organisation | Education and Youth Board of Estonia (Harno), |
Industri | Personliga färdigheter och utveckling |