Som en del av den nationella utbildningsstrategin och utvecklingsplanen bidrar Estland till utvecklingen av sin utbildningssektor (EdTech).
Det strategiska målet är att stödja skapandet av ett elevcentrerat utbildningssystem som stöder en självstyrd inlärare – varje elevers personliga förmåga att sätta upp mål och planera sin utveckling.
Syften och mål
Huvudsyftet med samarbetet är att skapa nya EdTech-tjänster, tillhandahålla olika program för att underlätta en fortsatt vetenskapsbaserad utveckling av dessa tjänster och företag samt bidra till exportverksamhet. Genom detta samarbete vill staten hejda en mängd tjänster som behövs för att skapa ett driftskompatibelt utbildningssystem, vilket innebär att leverantörer av utbildningstjänster kommer att utbyta uppgifter för att ge varje elev en mer individanpassad lärandeupplevelse. Utbildnings- och forskningsministeriet håller på att bygga upp den digitala infrastrukturen för att underlätta detta datautbyte.
Bakgrund och bakgrund
Samarbetet inleddes 2018, då staten finansierade inrättandet av ett fokusområde för EdTech i en statligt finansierad organisation med namnet StartUp Estonia. Sedan dess har EdTech-sektorn vuxit betydligt under samarbetet för att se en tredubbling av tjänsteleverantörerna, en ökning av omsättningen med 168 % och en ökning av sysselsättningen inom sektorn med 81 % från 2017 till 2021.
Programmet syftade till att främja utvecklingen av en stödjande grupp av EdTech startup. De började föra omstörtande utbildningsinnovation närmare skolorna, bland annat genom att hjälpa till att få nya estniska nystartade EdTech-företag att komma ut på marknaden och stödja befintliga nystartade EdTech så att de kan nå ut globalt och bli nästa framgångshistorier från landet.
Programmet finansieras av ministeriet för utbildning och forskning och av Europeiska regionala fonden i samarbete med ekonomi- och kommunikationsministeriet. Staten ser utvecklingen av EdTech-sektorn som en utbildningsnödvändighet och en ekonomisk möjlighet.
Under 2020 hade sektorn och samhället mognat till en nivå där en paraplyorganisation i form av EdTech Estonia skapades. Sedan dess har ministeriet undertecknat ett strategiskt partnerskapsavtal med organisationen, och både skyldigheterna och finansieringen för att utveckla sektorn har i allt högre grad flyttats till EdTech Estonia.
Varför är detta en god praxis?
EdTech Estonia driver för närvarande allt viktigt livscykelstöd till sektorns tjänsteleverantörer, vilket 2021 hjälpte Estland att vinna årets internationella EdTech-program i Bett Awards.
Estland har i sin offentliga förvaltning i allmänhet prioriterat en hög grad av interoperabilitet mellan sina informationssystem. Detta har lett till en hög administrativ kapacitet inom den offentliga sektorn i allmänhet men även inom utbildning. Det är lätt att utbyta uppgifter om studenter och lärare mellan olika administrativa system som får rätt tillstånd. Ytterligare samarbete mellan den offentliga och den privata sektorn är dock avgörande för att ytterligare utveckla utbildningssystemets kapacitet att tillhandahålla utveckling av verkligt självstyrda studerande med hjälp av teknik.
Det första steget för att fastställa gemensamma mål i detta avseende mellan privata och offentliga aktörer fastställdes i ett samförståndsavtal och samarbete mellan EdTech Estonia som företrädare för sektorns företag och med olika ministerier 2022. I dokumentet skisseras ansvarsområden och gemensamma mål, vilket ger en ram för ytterligare samarbete i framtiden.
INFORMATION | |
---|---|
Geografiskt område | Estland |
Ämne | Digitala färdigheter |
Svårighetsgrad | Grundläggande, Medelsvår, Avancerad, Digital Expert |
Målgrupp | Digitala färdigheter för arbetskraften., Digitala färdigheter för IKT-proffs och andra digitala experter., Digitala färdigheter inom utbildning., Digitala färdigheter för alla |
Typ av finanisering | Offentlig |
Industri | Informations- och kommunikationsteknik (IKT) som inte definieras ytterligare |