Vi uppmanar personal från offentliga bibliotek och skolbibliotek, lärare och all utbildningspersonal att använda materialet med god praxis för den verksamhet som genomförs inom ramen för projektet ”Active Lithuania”, som är utformat för att förbättra befolkningens digitala kompetens och färdigheter.

Alla DIGITAL-veckan är en av de viktigaste europeiska informationskampanjerna sedan 2010 för att främja utvecklingen av digital kompetens bland medborgarna i alla europeiska länder. Evenemang under den digitala veckan äger rum i 36 länders centrum för digital kompetens, bibliotek, skolor och lokala centrum och sammanför ett stort antal partner. Varje år räknar tabellen över 100 000 deltagare i evenemanget.

Varför behöver vi en digital vecka?

43 % EU-befolkningens digitala kompetens är otillräcklig *.
35 % EU:s arbetskraft saknar grundläggande digitala färdigheter.
13 % Personer som är bosatta i EU använder inte internet.
29 % är inte övertygade om att de kan känna igen desinformation.
72 % tror att robotar kommer att förlora sina jobb.

* – rapporten om indikatorer för den digitala ekonomin och det digitala samhället (Desi), rapporten om melagier och desinformation på nätet, resultaten av undersökningen om digitaliseringens och automatiseringens inverkan på vardagslivet.

En ”digital vecka” anordnas varje år under den sista veckan i mars. Syftet är att hjälpa medborgarna att lära sig mer om IKT-möjligheter och uppmuntra dem att utveckla de färdigheter som krävs för att fullt ut kunna delta i det digitala samhället.

Som en allmän regel omfattar temat ”Digitala veckan” följande områden:

  • mediekunskap,
  • utveckling av kritiskt tänkande.
  • digital kompetens,
  • säkert beteende på nätet.
  • främja kompetensutveckling för nya digitala arbetstillfällen.

De digitala veckorna 2019–2021 anordnades i Litauen av projektetInvolved Lithuania.

Under 2019 organiserade 527 bibliotek (centralbibliotek och deras avdelningar) aktiviteterna och 9928 biblioteksbesökare deltog.

Nedstängningen 2020 tvingade biblioteken att flytta över evenemang till det digitala området, men detta hade också fördelen att levande debatter kunde följas av ett mycket större antal människor från alla hörn av Litauen. Nästan 9,000 personer deltog i veckans aktiviteter på nätet: mer än 3 000 tittade på videoseminarier och föreläsningar, och över 5 000 deltog i en rad interaktiva aktiviteter på projektets webbplats www.prisijungusi.lt. 187 litauiska offentliga bibliotek och deras grenar anslöt sig till aktien på distans. Debatten om ”Jag tror kritiskt”, som fokuserade på kritiskt tänkande, lockade över 600 tittare.

Lanseringen av 2021 års upplaga av den digitala veckan i Litauen lanserades av föreningen Lange till framtiden vid konferens #PrisijungusiLietuva med utskottet för kultur i Seimas. Har vi anslutit oss? Den analyserade hur den litauiska befolkningen var redo att möta den digitala tidsålderns utmaningar. 7735 deltagare lyssnade till en debatt om möjligheterna till utveckling av digitala färdigheter i Litauen och presenterade resultaten av det sammanlänkade litauiska projektet och projektdeltagarnas insikter, samt evenemang under den digitala veckan 2021 i Litauen. Det uppkopplade litauiska projektet producerade 5 videosändningar varje dag, som övervakades och deltog under 20.5 000. Litauens befolkning.

För att organisera veckans aktiviteter föreslår vi att man använder videoinspelningar av lektioner, debatter, genomförande av kunskapstester för självbedömning och anpassning av material från olika andra utbildningsaktiviteter.

  • Praktisk uppgift ”Anmärkningar på Internet: ”Delvis etiskt” är avsett för en bred publik, där deltagarna kommer att uppmanas att förstå hur de på ett korrekt sätt kan uttrycka sina åsikter i kommentarer online.
  • Denpraktiska övningen ”Min profil – mitt utrymme” är avsedd för 15–18-åringar, under vilken ungdomar måste analysera de situationer som presenteras och utföra vissa åtgärder på sitt Facebook-konto med kritiskt tänkande.
  • Den praktiska uppgiften ”otillförlitliga erbjudanden” riktarsig till en medelålders publik (20–50 år) där deltagarna kommer att bjudas in att utforska falska erbjudanden på sociala medier, webbportaler: snabb berikning, magisk hårtillväxt med hjälp av ett exceptionellt förfarande, ljusbränning osv., aktuella men otroliga erbjudanden.
  • Den praktiska uppgiften ”otillförlitliga erbjudanden” riktarsig till äldre målgrupper (50–80 år) för att uppmärksamma skillnaderna i informationskällornas rikedom. Fokus ligger på analys av videomaterial (videobloggar, bloggar, inspelningar).
  • Dendigitala världen är en frågesport för ungdomar över 12 år som använder Kaaoot-applikationen, som syftar till att öka deltagarnas kunskaper genom att tillhandahålla intressanta och användbara fakta och information om ny teknik och det moderna internet.
  • Hjärnstriden ”I ’The Internet” är ett spel för deltagare i alla åldrar som syftar till att uppmuntra deltagarnas kreativa tänkande och öka deras digitala kompetens.
  • Spelet – en debatt om reklamkriteriet som riktar sig till ungdomar från 12 års ålder och vuxna – kommer att uppmuntra deltagarna att tänka kritiskt inte bara på reklam som regelbundet syns på internet, utan även när de köper produkter, tittar på titlar och dolda reklamartiklar som bygger på ”icke-partisk forskning”.
  • Föreställningen – ”Hur man särskiljer falska nyheter” för ungdomar från 12 års ålder och vuxna, kommer att uppmuntra deltagarna att tänka kritiskt genom att bedöma texter som är synliga på nätet. En kombination av föreläsningar och debatter kommer att hjälpa alla att ta fram relevant information på ett kreativt och realistiskt sätt.
INFORMATION
Geografiskt område Litauen
Ämne Cybersäkerhet, Digitala färdigheter
Svårighetsgrad Grundläggande
Målgrupp Digitala färdigheter för alla
Typ av initiativ EU:s institutionella initiativ
Typ av finanisering Offentlig-privat
Organisation Latvian Information and Communications Technology Association (LIKTA),
Industri Tvärvetenskapliga program och kvalifikationer som inbegriper utbildning