Den digitala nationella alliansen i Bulgarien syftar till att främja inkludering av digitala färdigheter och digital teknik. I samband med detta har alliansen startat ett projekt som varje år delar ut en annan skola som använder innovativa undervisningsmetoder.

I projektets idé betonas teknikens betydelse för barnens utbildning, och Gergana Passys pris, som presenteras av Gergana Passy, syftar till att inspirera fler skolor att använda sådana metoder och att se över de metoder som tillämpas inom utbildningen på lokal och nationell nivå. 

Syften och mål

Årets digitala skola återspeglar elevernas kompetens och utbildningsinstitutionernas resultat på det tekniska området. De digitala färdigheter som de belönade institutionerna oftare utnyttjar är projektbaserade aktiviteter som möjliggör spelbaserat lärande och interaktiv undervisning.  
I syfte att främja utvecklingen av lärande och utbildning i landet analyserar gruppen för den digitala nationella alliansen (DNA) under de senaste fyra åren resultaten från alla skolor i Bulgarien för läsåret enligt ett strikt kriterium: 

• antal studenter som rangordnats i den nationella omgången av Olympiaden för informationsteknik.
• Antal studenter som rangordnats för deltagande i den nationella omgången av olympiaden för informationsteknik.
• Studenternas goda resultat vid internationella evenemang.
• Genomsnittligt resultat för skolan från den nationella externa bedömningen av digital kompetens.

Verksamhet

Följande skolor har fått utmärkelsen de senaste åren:

— För 2017–2018: Mg (högskolan i matematik) ”Peter Beron”, Varna (Bulgarien). 
Bulgariens digitala skola för 2019 – Nationella högskolan för naturvetenskap och matematik ”Academician Lyubomir Chakalov”, Sofia.
Bulgariens digitala skola för 2020 – primärskolan ”St. Cyril and Methodius”, Gotse Delchev.
Bulgariens digitala skola för 2021 – Sava Dobroplodni, Shumen.

Varför är detta en god praxis? 

När det gäller att främja digitala färdigheter och digital teknik i barnens utbildning finns det många möjligheter och inga begränsningar. Detta är den idé som DNA-utmärkelserna syftar till att föra ut till skolor i hela landet. Traditionen att sedan länge uppmuntra och belöna skolmiljöer som främjar en annan teknikstrategi, som är bättre och bättre, kommer också att fortsätta i år. 
 

INFORMATION
Geografiskt område Bulgarien
Ämne Artificiell intelligens
Svårighetsgrad Grundläggande
Målgrupp Digitala färdigheter för arbetskraften., Digitala färdigheter för alla
Typ av finanisering Offentlig
Industri Allmänna program och kvalifikationer som inte har definierats ytterligare