En ny digital läranderam för grundskolor och eftergymnasiala skolor, som tagits fram av ministeriet för utbildning och kompetens, infördes i alla skolor i Irland under läsåret 2018–2019. Genomförandet av ramen för digitalt lärande innebär att skolor och lärare i Irland nu har en struktur som gör det möjligt för dem att identifiera var de befinner sig när det gäller att integrera digital teknik i undervisning, lärande och bedömning, och som gör det möjligt för dem att gå vidare med denna resa.
Bakgrund
Utbildningsforskningscentrumet (ERC) ombads sedan av utbildnings- och kompetensministeriet att göra en utvärdering av ramen för digitalt lärande. I utvärderingen används en longitudinell utformning som löper från 2018 till 2022. Slutrapporten om utvärderingen av ramen för digitalt lärande offentliggjordes den 22 oktober 2018. I rapporten beskrivs de framsteg, framgångar och utmaningar som personalen upplever i de 48 grund- och eftergymnasieskolor som deltog.
Varför är detta en god praxis?
- Den övergripande graden av framgång med prövningen var hög: på primär nivå uppgav 75 % av de svarande att den hade varit mycket framgångsrik och 25 % uppgav att den hade varit måttligt framgångsrik. På eftergymnasial nivå uppgav 74 % att den hade varit mycket framgångsrik, 21 % måttligt framgångsrik och 5 % delvis framgångsrik.
- De svarande bedömde 11 aspekter av programgenomförandet som viktiga, viktiga eller oviktiga för programmets framgång. (Dessa 11 aspekter utvecklades utifrån data från fokusgrupper i fas 1.)
- I både grundskolan och efterskolan ansåg en majoritet av de svarande (58 – -84 %) att alla poster var väsentliga. Resultaten visar att en rad villkor och stöd (PDST-stöd, skolplanering och skolledning, möjlighet till diskussion, samarbete och yrkesmässig utveckling. och deltagande av skolpersonal) krävs för att DLF-programmet ska kunna genomföras på ett framgångsrikt sätt.