En ny digital läranderam för grundskolor och eftergymnasiala skolor, som tagits fram av ministeriet för utbildning och kompetens, infördes i alla skolor i Irland under läsåret 2018–2019. Genomförandet av ramen för digitalt lärande innebär att skolor och lärare i Irland nu har en struktur som gör det möjligt för dem att identifiera var de befinner sig när det gäller att integrera digital teknik i undervisning, lärande och bedömning, och som gör det möjligt för dem att gå vidare med denna resa.

Bakgrund

Utbildningsforskningscentrumet (ERC) ombads sedan av utbildnings- och kompetensministeriet att göra en utvärdering av ramen för digitalt lärande. I utvärderingen används en longitudinell utformning som löper från 2018 till 2022. Slutrapporten om utvärderingen av ramen för digitalt lärande offentliggjordes den 22 oktober 2018. I rapporten beskrivs de framsteg, framgångar och utmaningar som personalen upplever i de 48 grund- och eftergymnasieskolor som deltog.

Varför är detta en god praxis?

  • Den övergripande graden av framgång med prövningen var hög: på primär nivå uppgav 75 % av de svarande att den hade varit mycket framgångsrik och 25 % uppgav att den hade varit måttligt framgångsrik. På eftergymnasial nivå uppgav 74 % att den hade varit mycket framgångsrik, 21 % måttligt framgångsrik och 5 % delvis framgångsrik.
  • De svarande bedömde 11 aspekter av programgenomförandet som viktiga, viktiga eller oviktiga för programmets framgång. (Dessa 11 aspekter utvecklades utifrån data från fokusgrupper i fas 1.)
  • I både grundskolan och efterskolan ansåg en majoritet av de svarande (58 – -84 %) att alla poster var väsentliga. Resultaten visar att en rad villkor och stöd (PDST-stöd, skolplanering och skolledning, möjlighet till diskussion, samarbete och yrkesmässig utveckling. och deltagande av skolpersonal) krävs för att DLF-programmet ska kunna genomföras på ett framgångsrikt sätt. 
INFORMATION
Geografiskt område Irland
Ämne Digitala färdigheter
Svårighetsgrad Grundläggande, Medelsvår
Målgrupp Digitala färdigheter inom utbildning., Digitala färdigheter för alla
Typ av finanisering Offentlig
Industri Utbildning som inte vidare definieras