Unescos riktlinjer för IKT i utbildningspolitiken (2022)

Länder runt om i världen har utnyttjat informations- ochkommunikationsteknik (IKT) för att främja utbildningen i årtionden. Dessa initiativ drivs av offentliga institutioner och involverar kommersiella teknikföretag, och har lett till paradoxer såsom ökad digital ojämlikhet och ojämn tillgång till digitala lärandemöjligheter av hög kvalitet. Covid-19-krisen förvärrade denna trend ytterligare: minst 1 av 3 elever i världen hade inte tillgång till distansundervisning under covid-19-krisens kulmen 2020.
I detta
sammanhang har Unesco och Förenta nationernas organisation för utbildning, vetenskap och kultur publicerat en bok med titeln ”Guidelines for ICT in education policies and masterplans”. Publikationen syftar till att vägleda beslutsfattarna för att se till att mänskliga rättigheter försvaras när de antar teknik. inkludering, rättvisa och jämställdhet bör stå i centrum för lösningarna. och innovationer bör betraktas som en kollektiv nyttighet.

grundval av dessa principer presenterar publikationen en människocentrerad syn på potentialen hos teknik som sträcker sig från teknik med låg bandbredd till ny teknik, däribland artificiell intelligens och Web 3.0 eller ”metaverse”. Den förespråkar nationell politik för att skydda lärarnas och elevernas digitala välbefinnande, minska och neutralisera det digitala utsläppsavtrycket och undvika ”tekniklöslighet”.

I denna publikation föreslås politiska planeringsramar och en iterativ färdplan för att undersöka de lokala utbildningssystemens digitala beredskap, bedöma elevernas och lärarnas behov och planera nationella IKT-resurser i utbildningsprogram. Detta följs av en djupgående uppdelning i exempel på nationella masterplaner för användningen av IKT i olika typer av utbildning.

KOMMENTERA: Unescos riktlinjer för IKT i utbildningspolitiken (2022)

Du måste logga in för att kommentera