Unescos blockkedjeteknik och utbildning (2022)

Covid-19-pandemin har gett omfattande belägg för behovet av att bygga upp motståndskraften hos institutioner, system och processer inom utbildningssektorn. Ökningen av naturkatastrofer har också påverkat utbildningen, eftersom datasystem i katastrofdrabbade områden har skadats, i vissa fall oåterkalleligen. I en situation där risken för klimatrelaterade katastrofer ökar kommer länderna att behöva behandla inlemmande av dataresiliens i utbildningen som en grundläggande aspekt av katastrofplaneringen. Blockkedjeteknik kan vara en viktig tillgång i detta avseende.

Blockkedjeteknik är en delad, decentraliserad och säker databasteknik för att registrera och lagra digitala transaktioner för nästan alla digitala tillgångar, inbegripet digitala identiteter, medicinska uppgifter och utbildningsregister, födelse- och vigselbevis, kompetensbevis och digitala avtal. Promiserade initiativ med blockkedjeteknik visar att det redan är möjligt att använda tekniken för att täcka behörighetsmärkning och certifiering i både formella och icke-formella lärandemiljöer. Minst 56 % per år är blockkedjemarknadens förväntade tillväxt under prognosperioden.

Blockkedjeteknik är en infrastruktur för identitetskontroll, som är en av de mest relevanta funktionerna för denna framväxande teknik inom utbildningen. När ett system för verifiering av digital identitet kan bestå oberoende av externa förändringars art och omfattning blir det lättare att kontrollera äganderätten till digitala tillgångar. Intyg om resultat utfärdas i allt högre grad på det digitala området, såsom mikromeriter. De kan kopplas till ett centralt system för identitetskontroll, nämligen blockkedjor, och autentiseras lättare över institutionella och nationella gränser. Ett sådant tillvägagångssätt kan också vara användbart för att främja gränsöverskridande rörlighet för kvalifikationer.

Denna publikation visar och utvärderar nya metoder för att tillämpa blockkedjeteknik inom utbildningen.  Publikationen riktar sig främst till beslutsfattare och är indelad i fyra delar:

  • Del 1 handlar om en uppsättning viktiga kunskaper om blockkedjeteknik som presenteras som frågor och svar.
  • Del 2 är inriktad på frågor som rör framväxande praxis i samband med användningen av blockkedjor i ett utbildningssammanhang, och belyser användningen av blockkedjor för digitala certifikat, behörighetsuppgifter, hantering av intellektuella data, smarta kontrakt och resultatbaserade betalningar.
  • Del 3 undersöks teknikens tillämplighet i ett antal användningsfallsscenarier, inbegripet attestering av immateriella rättigheter och utbildningsfinansiering.
  • Del 4 upprepas de humanistiska principerna för att styra användningen av blockkedjeteknik i utbildningen för att skydda mänskliga rättigheter, inkludering, jämlikhet, jämställdhet och miljöns och ekosystemens hållbarhet. Denna publikation belyser också blockkedjeteknikens konsekvenser för jämställdheten, samtidigt som man uppmärksammar de negativa effekterna av användningen av blockkedjor, särskilt på miljön och ekosystemen.

KOMMENTERA: Unescos blockkedjeteknik och utbildning (2022)

Du måste logga in för att kommentera