Den tekniska utvecklingen av artificiell intelligens (AI) går snabbt framåt, och investeringarna i AI-baserade lösningar ökar dramatiskt världen över. Europa är inget undantag. Med tanke på den enorma inverkan som denna teknik har på medborgarna och deras grundläggande rättigheter måste regleringspraxis införas. Europeiska kommissionen har en tydlig strategi för att främja den digitala omställningen och – i ett försök att skydda medborgarnas grundläggande rättigheter – det digitala området och AI regleras i allt högre grad. I detta syfte föreslog kommissionen i april 2021 ett regelverk för AI (AI-akten). För att säkerställa rättvisa och tillförlitlighet för alla AI-system med hög risk som används i Europa kommer AI-akten att kräva att AI-system genomgår bedömningar av överensstämmelse och överensstämmelse, vilket kommer att vara kostsamt för företag, särskilt små och medelstora företag. Små och medelstora företag går i bräschen för innovation i Europa, men de är lätta att åtgärda genom höga efterlevnadskostnader, vilket riskerar att leda till en ohållbar börda.
Huvudsyftet med studien var att uppskatta de kostnader som små och medelstora företag skulle ställas inför för att säkerställa efterlevnad av kraven i AI-akten. I detta syfte har vi övervägt följande fyra scenarier:
- I scenario 1 anpassades IARR-kostnadsmodellen – som beräknar de totala kostnaderna som summan av kostnaderna för efterlevnad och regelefterlevnad – till det modellerade små och medelstora företaget, genom att dividera AI:s totala marknadsvärde med värdet på en AI-enhet och multiplicera det med efterlevnadskostnaderna.
- I enlighet med standardkostnadsmodellen beräknades efterlevnadskostnaderna i scenario 2 på grundval av värdet på C ”Di stället för AI:s totala marknadsvärde”.
- Scenario 3 erbjuder en alternativ metod där de totala kostnaderna inte beräknas som en procentandel av värdet på AI, utan snarare består av kostnader för programvaruutveckling och kostnader för efterlevnadsverksamhet med anknytning till C-D.
- Ett fjärde scenario (scenario 3b) bygger på antaganden i scenario 3 och omfattar även kostnadsbesparingar för små och medelstora företag till följd av deltagande av europeiska digitala innovationsknutpunkter och test- och experimentanläggningar.
Resultaten av analysen visar att om efterlevnadskostnaderna beräknas som i scenario 3 (301,200 EUR) är de mer än 10 gånger lägre än de kostnader som beräknats som en direkt andel av AI:s marknadsvärde (omkring 4 miljoner euro i scenario 1). När EDIH och TEF ingår i analysen (scenario 3b) förväntas kostnaderna minska ytterligare (229,444 EUR), liksom de heltidsekvivalenter som krävs för att uppfylla kraven.
Såsom framgår av detta dokument kommer den europeiska digitala innovationsknutpunkten och TEF att spela en viktig roll för att minska efterlevnadskostnaderna för små och medelstora företag när de uppfyller kraven i AI-akten. Ett snabbt deltagande av europeiska digitala innovationsknutpunkter och TEF – genom utveckling av gemensamma tekniska, rättsliga och administrativa tjänster – rekommenderas för att aktivera stordriftsfördelar och generera kostnadsbesparingar för små och medelstora företag när de uppfyller de nya kraven. Ytterligare forskning om de fördelar som små och medelstora företag inom den europeiska digitala innovationsknutpunkten och TEF skulle kunna dra nytta av skulle bidra till att stärka argumenten för användning av AI.