Rapport om läranderesultat i Chaise Blockchain (2022)

Blockkedjeteknik är en datorinnovation som kräver digitala färdigheter för att utnyttja dess potentiella fördelar, och projektet Chaise syftar till att utveckla en strategi och läroplan för att lära människor om blockkedjor. Projektet håller på att utveckla en omfattande läroplan för att förse den europeiska blockkedjans arbetskraft med de tekniska, icke-tekniska och tvärvetenskapliga färdigheter som krävs för att hantera de olika tekniska, affärsmässiga och övergripande aspekterna i hela värdekedjan för blockkedjeteknik.

Denna senaste rapport innehåller uttalanden om vad eleverna bör känna till, förstå och kunna göra när de slutför blockkedjetkursen Chaise, som kommer att uppfylla de nuvarande arbetsplatskraven. Den innehåller särskilt följande:

En studie om blockkedjans särdrag på arbetsmarknaden som beskriver blockkedjans arbetsmarknad med avseende på dess ekosystem, storlek, antal och egenskaper hos blockkedjeföretag och lediga platser.

En studie om efterfrågan på blockkedjeteknik, där man kartlägger tekniska, icke-tekniska och övergripande färdigheter som yrkesverksamma inom blockkedjeteknik behöver för att införa och kommersialisera tillämpningar och lösningar för blockkedjor på ett effektivt sätt.

En studie om färdigheter i blockkedjeteknik som dokumenterar och analyserar profilen hos personer (eller utexaminerade) som vill arbeta inom blockkedjesektorn.

Ett register över utbildningserbjudanden om blockkedjor som presenterar de kurser som erbjuds i blockkedjeteknik.

Ett register över lediga platser på nätet med en ögonblicksbild av blockkedjans lediga platser i Europeiska unionen.

En studie om kompetensglapp i den europeiska blockkedjesektorn, där den befintliga kompetensglappet mellan arbetskraftens tillgängliga kompetens (utbud) och blockkedjeteknik (efterfrågan) på efterfrågesidan definieras.

Rapporten belyser också vilka läranderesultat som är avgörande för att utveckla lärandemoduler för framtida blockkedjespecialister, särskilt blockkedjearkitekter, utvecklare och chefer.

KOMMENTERA: Rapport om läranderesultat i Chaise Blockchain (2022)

Du måste logga in för att kommentera