OECD:s prognos för digital utbildning 2021 (2021)

Digitaliseringen håller på att förändra utbildningen, vilket är fallet inom andra samhällssektorer. Data används i allt högre grad för att förvalta utbildningssystem och utbildningsinstitutioner, för att bättre rikta politiska insatser och driva på innovation. Tekniska enheter och lösningar som drivs med artificiell intelligens (AI) används i allt högre grad för att hjälpa lärare i klassrummet eller elever i deras studier hemma. En mängd nya lösningar håller på att utvecklas av företag som sysslar med utbildningsteknik. Utbildning kan snabbt bli annorlunda när det gäller hur den tillhandahålls och upplevs. Detta skapar nya möjligheter och utmaningar eftersom beslutsfattare och intressenter på utbildningsområdet måste utnyttja teknik för att förbättra och kanske förändra utbildningen.

I OECD:s framtidsutsikter för digital utbildning 2021 undersöks frågan om hur digital teknik och i synnerhet smart teknik baserad på AI, inlärningsanalys, robotteknik och andra kan förändra utbildningen. Fokus ligger på hur smart teknik för närvarande förändrar utbildningen i klassrummet och förvaltningen av utbildningsorganisationer och utbildningssystem. Publikationen tar bort nyttig användning av smart teknik, såsom individanpassning av lärande, stöd till elever med särskilda inlärningsbehov och erkännande av examensbevis i blockkedjeteknik. Den tar också upp utmaningar och områden för ytterligare forskning.

På det hela taget syftar boken till att vara en referens för beslutsfattare och forskare på utbildningsområdet som är intresserade av de senaste trenderna och den internationella politiken när det gäller den ökade användningen av digital teknik och data inom utbildningen. Resultaten erbjuder vägar för lärare, beslutsfattare och utbildningsinstitutioner att digitalisera utbildningen och samtidigt optimera rättvisa och inkludering. 

KOMMENTERA: OECD:s prognos för digital utbildning 2021 (2021)

Du måste logga in för att kommentera