Befintliga organisationer måste utveckla sina egna anställdas digitala färdigheter för att kunna genomgå och erbjuda nya produkter och tjänster. Dokumentet analyserar denna process i ett anonymt italienskt multinationellt företag och belyser några viktiga punkter.
De tre viktigaste mekanismerna för mobilisering av digitala färdigheter är följande:
i) Upptäcka vilande digitala färdigheter(sökfasen): Denna fas innebär att man upptäcker anställda som har digitala färdigheter som inte har något samband med det arbete de har tack vare personliga intressen eller hobbyer.
ii) Innehavare av digitala färdigheter (åtkomstfasen): Denna fas innebär att enskilda personer formellt utnämns till digitala mästare.
iii) Spridning av digitala färdigheter (överföringsfasen): Denna fas innebär att främja, utveckla och sprida digitala färdigheter inom organisationen.
Den mest grundläggande ingrediensen för digital omvandling i ett företag är de så kalladedigitala förkämparna,som anses nödvändiga för att fungera som mellanhänder mellan de anställda och den digitala tekniken. Dessa digitala mästare erkänns formellt av sitt företag som individer med avancerade digitala färdigheter och motivationen att hjälpa dem att genomgå digital omvandling. I det specifika fall som analyserades av papperet hittades mästarna genom en undersökning och en serie intervjuer. De användes för att skapa en digital företagskultur, utnyttja digitala möjligheter till företagets fördel och föryngra organisationen.
Studien är uppbyggd på följande sätt:
- I den första delen analyseras relevant litteratur om digitalisering, digitala färdigheter och resursmobilisering.
- I den andra delen förklaras de metoder som används för datainsamling och analys.
- Den tredje delen utforskar på djupet den digitala transformationsprocessen i fallstudien