AI-akten: hjälp eller hinder för små och medelstora företag?

Den tekniska utvecklingen av artificiell intelligens (AI) går snabbt framåt, och investeringarna i AI-baserade lösningar ökar dramatiskt över hela världen. Europa är inget undantag. Med tanke på den enorma inverkan som denna teknik har på medborgarna och deras grundläggande rättigheter måste regleringspraxis införas. Europeiska kommissionen har en tydlig strategi för att främja den digitala omvandlingen och – i ett försök att skydda medborgarnas grundläggande rättigheter – den digitala miljön och AI regleras i allt högre grad. I detta syfte föreslog kommissionen i april 2021 ett regelverk för AI (AI-akten). För att säkerställa att alla AI-system med hög risk som används i Europa är rättvisa och tillförlitliga kommer AI-akten att kräva att AI-system genomgår bedömningar av överensstämmelse och överensstämmelse, vilket kommer att vara kostsamt för företag, särskilt små och medelstora företag. Små och medelstora företag ligger i framkant när det gäller innovation i Europa, men de är lätt drabbade av höga efterlevnadskostnader och riskerar att bära en ohållbar börda.

Huvudsyftet med studien var att uppskatta de kostnader som små och medelstora företag skulle stå inför för att säkerställa efterlevnad av kraven i AI-akten. För att göra detta planerade vi följande fyra scenarier:

  • I scenario 1 anpassades IARR-standardkostnadsmodellen – som beräknar de totala kostnaderna som summan av kostnaderna för efterlevnad och överensstämmelse – till det modellerade små och medelstora företaget, varigenom det totala AI-marknadsvärdet divideras med värdet på en AI-enhet och sedan multipliceras med efterlevnadskostnader.
  • Trots att man följde standardkostnadsmodellen beräknades efterlevnadskostnaderna i scenario 2 på grundval av FoU-värdet i stället för det totala AI-marknadsvärdet.
  • Scenario 3 erbjuder en alternativ metod där de totala kostnaderna inte beräknas som en andel av AI-värdet, utan snarare består av kostnader för programvaruutveckling och kostnader för efterlevnadsverksamhet i förhållande till R-D.
  • Ett fjärde scenario (scenario 3b) bygger på antagandena i scenario 3 och omfattar ytterligare kostnadsbesparingar för små och medelstora företag till följd av deltagande av europeiska digitala innovationsknutpunkter och test- och experimentanläggningar.

Resultaten av analysen visar att om efterlevnadskostnaderna beräknas som i scenario 3 (301,200 EUR) är de mer än 10 gånger lägre än de kostnader som beräknas som en direkt andel av AI-marknadsvärdet (cirka 4 miljoner euro i scenario 1). När EDIH:er och TEF ingår i analysen (scenario 3b) förväntas kostnaderna minska ytterligare (229,444 EUR), liksom de heltidsekvivalenter som krävs för att uppfylla kraven.

Såsom har visats i detta dokument kommer europeiska digitala innovationsknutpunkter och TEF att spela en viktig roll när det gäller att minska efterlevnadskostnaderna för små och medelstora företag när de följer kraven i AI-akten. Ett snabbt deltagande av europeiska digitala innovationsknutpunkter och teknikplattformar – genom utveckling av gemensamma tekniska, rättsliga och administrativa tjänster – rekommenderas för att aktivera stordriftsfördelar och generera kostnadsbesparingar för små och medelstora företag när de uppfyller de nya kraven. Ytterligare forskning om de fördelar som små och medelstora företag skulle kunna dra av europeiska digitala innovationsknutpunkter och TEF skulle bidra till att stärka argumenten för införande av AI.

KOMMENTERA: AI-akten: hjälp eller hinder för små och medelstora företag?

Du måste logga in för att kommentera