Vice premiärminister i Slovakien: Hjälp familjerna – över 150.000 elever får ett digitalt bidrag från EU-medel

28 Januari 2023, 08:52

Vi hjälper familjer och stöder barns tillgång till modern utbildning. Slovakiens ministerium för investeringar, regional utveckling och informationsteknik (MIRRI SR), som leds av vice premiärminister Veronika Remiš, lanserar ett nytt stödsystem för familjer med skolbarn. Utvalda grupper av grundskole- och gymnasieelever kommer att få ett digitalt engångsbidrag på 350 EUR för inköp av en bärbar dator eller tangentbord. Det gemensamma projektet MIRRI SR och Digital Coalition riktar sig till 152000 skolbarn.  

”Jag lovade att göra ordning i EU-fonderna och använda dem på ett meningsfullt sätt för projekt som kommer att hjälpa människor och Slovakien. Vi håller löften. För första gången lanserar EU-medel ett unikt stödsystem för grundskole- och gymnasieelever. Tack vare det nya projektet Digital Pupil kommer upp till 152000 skolbarn att få ett bidrag för att köpa den databehandling de behöver för sin utbildning. Tidigare gick de pengar som öronmärkts för oligarkers digitalisering till överprissatta it-projekt, vi med EU-medel hjälper familjer och vi investerar pengar i barns färdigheter och framtid i Slovakien ”, sade Veronika REMIŠOVÁ, vice premiärminister och minister för informationsteknik.

Dagens barn måste i allt högre grad använda digital utrustning i sina undervisnings- och hushållssysslor – hybridlärandet har blivit en mycket vanlig del av deras liv under de senaste åren. Men tiotusentals skolbarn har inte motsvarande digitala färdigheter, och många till och med en dator eller bärbar dator. Detta problem bekräftas av resultaten från Monitor 9 och IT Fitness Test, där grundskole- och gymnasieelever har försämrats under de senaste två åren, då de till stor del var beroende av onlineundervisning. Digitala färdigheter är redan en förutsättning för att ungdomar ska lyckas och hitta arbete efter skolan, eftersom arbete med datorer och olika program också krävs inom de vanligaste yrkena. I EU använder 87 % av alla arbetstagare en dator på arbetsplatsen. Därför håller vi på att ta fram projektet Digital Student, som kommer att göra det möjligt för elever från fattigare familjer att delta fullt ut inte bara i undervisningen, utan också i vardagslivet i dagens digitala tidsålder ”, sade Remia, minister för informationsteknik.

Investeringsministeriet lanserar, i samarbete med den digitala koalitionen – den nationella koalitionen för digitala färdigheter och yrken, det nationella projektet Digital Allowance for Slovak Students (Digital Student), enligt vilket utvalda elevgrupper kommer att få ett engångsbidrag på 350 EUR för inköp av en bärbar dator eller surfplatta med tangentbord. Detta är ett enkelt kupongsystem som gör det möjligt för eleverna att införskaffa exakt den utrustning som bäst passar deras behov.

”Digitala färdigheter kommer snart att bli en viktig del av våra liv. 65 % av de barn som studerar i grundskolan i dag efter att ha avlagt en högskoleexamen börjar arbeta som ännu inte finns. Den digitala utrustningen i Slovakien varierar kraftigt från ett hushåll till ett annat. Tillgången till digital utrustning inte bara i skolan utan även i hemmet är en förutsättning för bättre och digitalt inkluderande utbildning som gör det möjligt för eleverna att utveckla sin fulla potential. Det främsta målet för projektet Digital Pupil är att utjämna nystartade företag, öka tillgången till digital utrustning och främja lika tillgång till utbildning för elever, oavsett socioekonomisk bakgrund. Tack vare detta stöd kommer eleverna också att kunna studera fullt ut och hemifrån och utveckla sina digitala färdigheter och därmed lyckas i den digitala tidsåldern ”, sade Mário Lelovski, ordförande för den digitala koalitionen.

Bidraget från den digitala filmen är avsett för grundskole- och gymnasieelever med socialt svagare bakgrund och hushåll som inte överstiger 60 % av medianinkomsten. Enligt MIRRI:s särskilda analys av digital fattigdom i Slovakien är låginkomsthushåll med barn särskilt utsatta för bristande finansiering för inköp av hårdvara eller låg nivå av digitala färdigheter.

Alla nuvarande förstagångsskolor har också rätt till bidrag. De nuvarande förstagångseleverna i yrkesskolor och fyraåriga gymnasieskolor uppvisar sämre resultat, vilket framgår av resultaten från både Monitor 9 och IT Fitness Test. De är elever som har undervisat på distans i två år, vilket har återspeglats både i deras resultat och i deras digitala färdigheter. Därför fanns alla förstagångsskolor, oavsett deras ekonomiska situation, också bland de elever som kan ansöka om digitalt bidrag. Elever i yrkesskolor behöver också för det mesta en mer kraftfull dator, som också kommer att klara av mer krävande specialprogram, och det digitala bidraget kommer därför att vara till stor hjälp för dem.

Resultaten av de landsomfattande testen av elever under det 9:e året av grundskolan och det 4:e året med gymnasieskolor och gymnasieskolor med ett åttaårigt utbildningsprogram visade på en minskning av elevernas framgång. År 2019 hade de elever som testats en genomsnittlig framgång på 63,1 % i matematik, men under 2022 var den 53,2 %. Framgången minskade också i slovakiska språket och litteraturen – under 2019 hade de elever som testats en genomsnittlig framgång på 62,3 %, jämfört med 59,1 % 2022. It-Fitness test visade också en minskning av framgången bland elever i alla åldrar – de specifika elevernas resultat var 14 procentenheter sämre 2022 jämfört med 2019.

”Totalt kan cirka 152000 grundskole- och gymnasieelever få ett digitalt bidrag – så nästan en av fyra gymnasieelever och en av fem i grundskolan kommer att kunna bli digitala elever. Detta är ytterligare ett sätt att hjälpa familjer och barn i kristider. Under Slovakiens tidigare regering har tiotals miljoner euro gått förlorade från EU-medel för digitalisering på grund av fel och bedrägerier.

Eleverna och deras juridiska ombud kommer att informeras om hur de kan bidra genom den digitala koalitionen, som samarbetar med över 3500 skolor från hela Slovakien om projektet. All information om projektet finns på den officiella webbplatsen www.digitalnyziak.sk. Det finns också personal vid teletjänstcentralen.

Bidragen kommer att börja ges till eleverna under året. Den första kommer till de första i högstadie- och gymnasieskolorna, som förväntas få bidrag senare i läsåret. Det nationella projektet till ett sammanlagt värde av 65.4 miljoner euro finansieras genom det operativa programmet Integrerad infrastruktur från insatsområde 7 Informationssamhället, som ansvarar för MIRRI SR och tjänar digitaliseringen av Slovakien.

”Om Slovakiens digitala omvandling ska bli framgångsrik måste den vara rättvis och fördelarna med den måste ha lika tillgång för alla. Vårt modiga projekt syftar till att se till att alla elever och studenter är förberedda på digitala tider och framgångsrikt kan användas för fortsatta studier eller jobb. Tillsammans gör vi ett framgångsrikt Slovakien, där människor i alla regioner kommer att ha ett bra jobb och en europeisk livskvalitet ”, sade vice premiärminister REMIŠOVÁ.

De sade om projektet:

Ordförande för SK8 och Trnava County Jozef Viskupič: ”Fylkeskommunernas ambition är att kontinuerligt förbättra kvaliteten på utbildningen i högstadie- och gymnasieskolor, som ingår i vårt konstituerande ansvarsområde. Därför beslutade vi också att stödja och främja Slovakiens ministerium för investeringar, regional utveckling och informationsteknik och den digitala koalitionen. Jag tror att det å ena sidan kommer att öka digitaliseringen, men framför allt skapa bättre inlärningsvillkor för alla studenter utan diskriminering. Företrädare för sammanslutningen för självstyrande regioner SK8 kommer att delta fullt ut i arbetet med att öka medvetenheten och den riktade medvetenheten om detta projekt i skolorna, vilket kan ta vår utbildning ett steg framåt. ”

Ordförande för föreningen för yrkesskolor i Slovakien, Felix Dömény: ”Digital elev är början på en resa till bättre utbildning. Detta är ett utmärkt tillfälle för oss alla – för föräldrar att utrusta sina barn med nödvändig digital teknik, för eleverna att förvärva de nödvändiga digitala färdigheterna och för skolorna att utveckla alla sina elevers fulla potential. ”

Eva Horníková, ordförande för föreningen för primärskolor i Slovakien: ”Jag ser detnationella projektet Digital Allowance for Slovak Students (Digital Student) som ett framgångsrikt resultat av förhandlingarna med Slovakiens primärskoleförbund. Särskilt i en tid då kursförändringar förbereds är det viktigt att se till att alla elever i grundskolan har tillgång till informations- och kommunikationsteknik. I familjer där föräldern inte kan täcka kostnaderna för inköp av digital teknik kommer detta projekt att bidra med ekonomiskt stöd. Jag tror att detta, även om det är en engångsföreteelse, kommer att bidra till en övergång till bättre digitala färdigheter för våra elever, så att de bättre kan dra nytta av den europeiska arbetsmarknaden. ”

Den slovakiska regeringens befullmäktigade för de romska befolkningsgrupperna Ján Hero: Digitalisering är en ny väg för elever från marginaliserade romska befolkningsgrupper som öppnar dem för generationsfattigdom. Att arbeta med digital teknik är en nödvändighet i dag och jag anser därför att det digitala bidraget kommer att vara ett sätt att bidra till att förbättra utbildningsnivån och anställbarheten för personer från marginaliserade befolkningsgrupper. Detta nationella projekt kommer också att kräva samarbete mellan familjer, skolor och det nationella projektets stödmottagare för att maximera den faktiska genomförandenivån. ”

All nödvändig information finns på följande webbplats: www.digitalnyziak.sk.

Källa: Den digitala koalitionen/Peter Brichta

INFORMATION
Geografiskt område Slovakien
Ämne Digitala färdigheter
Svårighetsgrad Grundläggande
Typ av initiativ EU:s institutionella initiativ