Den 4:e upplagan av det europeiska priset för digitala färdigheter avslutades i veckan med det officiella tillkännagivandet och prisutdelningen: 6 framstående projekt valdes ut av en jury med 5 experter på digital kompetens inom olika områden.
Men vem hade den hårda uppgiften att välja? Plattformens grupp för digital kompetens och digitala arbetstillfällen utvärderade de 330 inkomna ansökningarna på grundval av de kriterier som offentliggjordes i riktlinjerna för utmärkelser: effekter, hållbarhet och skalbarhet, inkludering och tillgänglighet, innovation och originalitet. Plattformens grupp gjorde också en förhandsbedömning av tydligheten i presentationen av ansökningarna och effekterna av deras utåtriktade åtgärder och kommunikationsåtgärder – att ha ett stort projekt är inte särskilt användbart om det inte når sin målgrupp.
Slutligen valdes 28 projekt ut som finalister i de 5 priskategorierna, och jurymedlemmarna var tvungna att välja ut sina vinnare. Kvaliteten på ansökningarna var mycket hög och juryn hade många olika projekt, men under slutmötet var idéerna tydliga. Det fanns en koppling till utbildningskategorin: juryn beslutade att dela ut två projekt av mycket olika omfattning för att synliggöra hur insatser av olika storlek och budget båda kan uppnå viktiga mål när det gäller att utbilda européerna i digitala färdigheter.
Träffa juryn
Alice Bougnères, SQUARE
Alice har två magisterexamina i offentlig rätt från Paris II och Public Affairs från Sciences Po Paris. I 7 år var hon biträdande direktör för utbildningsavdelningen vid Montaigneinstitutet, vars syfte var att förhindra misslyckande i eftersatta bostadsområden. Hon är författare till Au service de l’instruction pour tous, en studie om utbildning av missgynnade ungdomar. Sedan 2019 driver hon SQUARE, en icke-statlig organisation som arbetar med att främja kritiskt tänkande och bekämpa felaktig information bland missgynnade ungdomar.
Keith Quille, TU Dublin
Keith Quille är förste lektor vid School of Enterprise Computing and Digital Transformation vid TU Dublin. Före TU Dublin var Keith en PLC och lärare på andra nivån i nästan ett årtionde. Keith var nyligen expert på utvecklingen av Europeiska kommissionens riktlinjer för användning av AI och data i utbildning, och hans doktorsexamen använde AI för att förutsäga elever som riskerar att misslyckas eller hoppa av från introduktionskurser. All forskning och verksamhet som bedrivs av Keith är inriktad på forskning om datorutbildning och utåtriktad verksamhet från grundskole- till tredjenivå. Keith deltar i utarbetandet av nationella formella läroplaner på primärnivå. Keith var medordförande för ITiCSE 2022 (ACM).
Stefano Kluzer (Gemensamma forskningscentrumet och All Digital)
Stefano Kluzer, som är ekonom (Bocconi University, Milano) med doktorsexamen vid avdelningen för informationssystem vid London School of Economics, har arbetat med policyinriktad forskning och rådgivning om informationssamhället, e-förvaltning, utveckling av digital kompetens och integration på regional nivå (Emilia Romagna), nationell nivå (Italien) och europeisk nivå (gemensamma forskningscentrumet Sevilla och olika EU-finansierade projekt). Under de senaste åren har han fokuserat på utvecklingen och genomförandet av den europeiska ramen för digital kompetens (DigComp), som medförfattare till olika studierapporter: DigComp into Action Guide, DigComp at Work, DigCompSAT-rapporten och den senaste versionen av ramen, DigComp 2.2 års uppdatering.
Veronica Stefan (Europarådet och digitala medborgare i Rumänien)
Veronica är en yrkesverksam person med mer än 17 års erfarenhet som arbetar intensivt i skärningspunkten mellan utbildning, politik och ny teknik.
Hon har deltagit i en rad internationella initiativ, från forskning till offentlig politik, kapacitetsuppbyggnad eller projektledning, samtidigt som hon tillhandahållit sakkunskap till olika intressenter såsom Europarådet, FN-organ, Europeiska unionens organ samt många andra nationella och internationella privata och offentliga organ.
Hennes senaste verksamhet omfattar bidrag till digital politik, forskning om de sociala konsekvenserna av artificiell intelligens – ny teknik och utveckling av digital kompetens för olika yrkesverksamma. Veronica kommer ursprungligen från Rumänien, där hon har bildat en rad icke-vinster, däribland Rumäniens första digitala tankesmedja. från och med 2021 leder hon en rad internationella partnerskap med anknytning till digital omvandling och ungdomars deltagande på uppdrag av Estlands nationella programkontor för Erasmus + och Europeiska solidaritetskåren.
Juliane von Reppert Bismark, Lie Detectors
Juliane grundade Lie Detectors, en prisbelönt ideell ideell som utbildar professionella journalister för att hjälpa barn och lärare i hela Europa att berätta om fakta på nätet och förstå hur etisk journalistik fungerar. Hon leder organisationens strategi och utveckling och har rådgjort Europeiska kommissionen som medlem i expertgrupper som arbetar med att bekämpa desinformation och integrera digital kompetens i hela EU. Juliane företräder Lie Detectors som medlem i ett stort antal kommittéer för utvärdering och rådgivning av mediekompetens. Regeringarna, EU, Europaparlamentet och OECD har på internationell nivå hänvisat till Elie Detectors som förebild för att främja nyhetskunnighet och motståndskraft mot desinformation. Juliane, en prisbelönt journalist, skrev tidigare till MLex, The Wall Street Journal, Reuters, Newsweek, Spiegel Online, Toronto Globe och Mail m.fl. och rapporterade från Europa och USA samt från Afrika söder om Sahara, Mellanöstern och Arktis. Hon är alumnus vid Columbia University Graduate School of Journalism i New York.