En koalition av organisationer för att åtgärda den digitala kompetensklyftan

15 Juli 2022, 07:33

Att öka den digitala kompetensen är en utmaning i hela Europa och i hela världen. I Irland beskriver 42 % av befolkningen för närvarande att de har ”under genomsnittet” digitala färdigheter, vilket är ohållbart eftersom vi styr mot en helt digitaliserad ekonomi, beroende på alla medborgares grundläggande digitala färdigheter och kunskaper att blomstra. 

Hur kan vi komma till rätta med denna kompetensbrist? 

Partner i den irländska koalitionen för digital kompetens och digitala arbetstillfällen står i främsta ledet i denna debatt och i arbetet med att öka dessa färdigheter. Nedan följer tre exempel på partnerorganisationer, med olika fokusområden, men med ett gemensamt mål att främja digital kompetens i hela Irland. 

ICDL Ireland är en ledande partner för utbildning och certifiering av digitala färdigheter som har hjälpt över 800,000 studerande i Irland att höja sina färdigheter för utbildning eller arbete. Som en del av ett nätverk av experter från nationella datorföreningar och andra partner tillhandahåller ICDL Ireland sina kunder, inklusive arbetsgivare inom den offentliga och privata sektorn, standarder som är oberoende av varandra inom alla sektorer i Irland. 

Linda Keane, generaldirektör för ICDL Europe, förklarade följande:

”Digitala färdigheter krävs nu i alla delar av samhället. De allra flesta arbetstagare behöver digitala färdigheter för att lyckas med sina jobb, vilket innebär att en stark ekonomi nu också är beroende av en digitalt kompetent befolkning. En flexibel och målinriktad strategi för lärande tillsammans med utbildning som är anpassad till elevernas kompetensprofil kommer att hjälpa oss att nå alla i samhället som behöver vidareutbilda sig, omskola sig och börja lära sig digitala färdigheter. ”

En Cosán, Irlands största tillhandahållare av vuxenutbildning, erbjuder möjligheter till lärande från tillträde (ingångsnivå) till vidareutbildning och högre utbildning för människor i hela Irland. Till de kurser som finns att tillgå hör förskoleverksamhet och barnomsorg, samhällsvård, samhällsutveckling, ledarskap, beroendestudier och socialt företagande. An Cosán har under många år banat väg för användningen av pedagogisk teknik för att öka sin räckvidd i hela landet och i underförsörjda samhällen, och har erbjudit många blandade online- och klassbaserade kurser.

Vid lanseringen ”Get Yourself Online” sade en verkställande direktör för Cosán Heydi Foster:

”Vi måste se till att vi fortsätter att sträva efter att nå de mest eftersatta först och inleda processen för att bygga upp deras förtroende för digital kompetens. Vi måste fortsätta att tillsammans sträva efter minst 80 % digital inkludering senast 2030, så att de får samma möjligheter som teknik och digitala färdigheter erbjuder. ”

Solas är det statliga organ som har till uppgift att bygga upp sektorn för vidareutbildning (FET), och det bidrar till att finansiera och samordna ett brett spektrum av utbildnings- och fortbildningsprogram, i partnerskap med lokala utbildningsnämnder (ETB), skolor och högskolor samt en rad utbildningsorgan på nationell nivå. Solas ledde arbetet med att utveckla en myndighetsövergripande, tvärekonomisk och samhällstäckande vuxnas läs- och skrivkunnighet för livet: En 10-årig strategi för vuxnas läs-, skriv- och skrivkunnighet, som offentliggjordes 2021. 

Andrew Brownlee, vd för Solas, kommenterade:

”Att öka den digitala kompetensen är avgörande för att möjliggöra ett rättvist deltagande i vårt alltmer digitala samhälle. Digitala färdigheter krävs för att få tillgång till möjligheter och tjänster, från platsansökningar till hantering av räkningar, och är avgörande för att förbli relevanta på en arbetsmarknad som håller på att digitaliseras. Att se till att enskilda personer har möjlighet att få tillgång till stöd för sin utveckling av digitala färdigheter under hela livet är en utmaning, men en utmaning vi kan övervinna genom att arbeta med partner i hela Irland.

Samarbete för att överbrygga den digitala klyftan 

De tre ovannämnda koalitionspartnerna är goda exempel på hur organisationer aktivt engagerar sig i arbetet med att stödja digitala färdigheter, från grundläggande läs- och skrivkunnighet till mer avancerade it-kunskaper. Samtidigt delas deras insatser i det nationella koalitionsnätverket av berörda parter. Den irländska koalitionsplattformen för digital kompetens och digitala arbetstillfällen gör det möjligt för partner att fastställa särskilda prioriteringar och ta itu med dem tillsammans. Detta inbegriper främjande av en modern strategi för undervisning, kompetenshöjning av arbetskraften, främjande av it-yrken som ett yrkesval, identifiering av hinder för utveckling av digitala färdigheter samt åtgärder för att öka allmänhetens och arbetsgivarnas medvetenhet om digital kompetenshöjning.  

Sammanfattningsvis sammanför den nationella koalitionen alla åtgärder för att öka den digitala kompetensen och gör det möjligt för partnerna att erkänna uppnådda resultat och ge varandra föreslagna vägar framåt. 

Om Mary Cleary

Mary Cleary är generalsekreterare för Irish Computer Society (ICS). Hon är också ordförande för CEN:s tekniska kommitté 428: Digital kompetens och it-professionalism.

Om Irish Computer Society

Irish Computer Society har i uppdrag att främja, främja och företräda IKT-personalens intressen i Irland. IKT grundades 1967 som en organisation som företräder yrkesverksamma inom IKT och ger vägledning om yrkesstandarder, nätverks- och partnerskapsmöjligheter och resurser för yrkesmässig utveckling för sina medlemmar. Irish Computer Society arbetar också för att främja och främja datakunskap, inbegripet certifiering av kvalifikationer, uppmuntra utvecklingen av och tillgången till IKT-kursplaner och främjar lämplig och säker IKT-användning i hela utbildningssystemet. 

 

© Mediteraneo

INFORMATION
Geografiskt område Irland
Ämne Digitala färdigheter
Svårighetsgrad Grundläggande, Medelsvår, Avancerad, Digital Expert
Organisation
Nationell koalition-medlem Nej
Är utbildningen gratis? Nej
Är certifikat gratis? Nej
Självgående kurs? Nej
Utbildningsleverantör
Dokument
Dokument
Stöddokument