Digital berättelse: Att komma in i teknik utan teknisk bakgrund

20 Januari 2024, 10:54

Det är inte så ofta att vi får en chans att sätta oss ner med en av de snabbast stigande stjärnorna i EU:s digitala politik.

Möt Savvina Papadaki – Senior Digital Policy Manager på Samsung, och en stolt alumna för AI4Gov masterprogrammet.

Att komma in i teknik utan teknisk bakgrund: omöjligt uppdrag?

Berätta lite om din bakgrund – vad har du studerat och hur hamnade du i det digitala fältet?

Min bakgrund skiljer sig lite från den normala vägen: i själva verket är min kandidatexamen i översättning och tolkning. Redan ganska tidigt var jag intresserad av skärningspunkten mellan översättning och teknik, och de möjligheter som den digitala tekniken öppnar på fältet (som de så kallade ”kattverktygen” som används i översättning och andra digitala verktyg). När jag var klar kom jag först till Bryssel för att arbeta som tolk/översättare. Men jag slutade arbeta för en grekisk ledamot av Europaparlamentet i stället, och blev utsatt för lagstiftningsärenden. Det var då jag hittade det jag ville göra. Det tog mig ytterligare två mästare att komma dit: en i den offentliga politiken, och sedan AI4Gov-programmet lite senare.

Min första riktiga interaktion med tekniksektorn? Upphovsrätt i den digitala tidsåldern.

Jag blev såld: om AI:s potential och alla säkerhets- och säkerhetsaspekter som måste gå hand i hand med den. AI4Gov-programmet hjälpte mig att lära mig mer om AI, även om min bakgrund inte var teknisk – det var ett sätt att få min fot i dörren. Det betyder inte att jag har vaknat kunnig i kodning: Jag kan fortfarande inte skriva kod, och jag kommer förmodligen aldrig att göra det. Men jag förstår hur det fungerar, hur man identifierar en etisk och god användning av tekniken, och allt det kan innebära.

Under de senaste två åren har jag varit upptagen med att övervaka digital lagstiftning i och utanför Europa.

Imponerande. Folk tror ofta att du behöver en bakgrund inom datavetenskap för att arbeta digitalt, så det är väldigt intressant att höra hur du ändrade riktning. Kanske kan detta vara en inspiration för ungdomar – att veta att de inte är begränsade till endast ett yrkesval.

Ja, säkert. Jag är själv ett bra exempel på att du kan göra många olika saker. Jag menar, att du blir läkare kanske inte längre är möjligt, men allt annat vi vill – säkert!

Flytta dem berg – fler kvinnor arbetar i digital

Låt oss bli lite mer personliga. Kan vi prata om de utmaningar du står inför som ung kvinna som arbetar inom området, eller hur sektorns dynamik har förändrats?

Jag tror att problemet beror på att många kvinnor riktas mot teoretiska studier snarare än STEM. Men det betyder inte att flickor inte är bra på den typen av ämnen, det är bara hur det går – steg för steg, flickor i skolan förvärvar inte färdigheterna att göra tekniska eller digitala typer av jobb. Jag tror dock att detta har förändrats på sistone: i många teknikföretag utgör kvinnor majoriteten av de anställda. Jag kan tänka mig att om du är en AI-ingenjör eller datavetare är jämställdhet fortfarande ett problem – det är områden som anses vara ganska mansdominerade. Nu, när det gäller avdelningar som juridiska, offentliga angelägenheter eller interaktion med den digitala sektorn, tror jag att det finns en hel del intresserade och kapabla kvinnor.

Under hela min yrkeskarriär har jag märkt att kvinnor tenderar att vara mer nyfiken och mer benägna att ändra karriärvägar. De utvecklas och utvecklas ständigt, även om de saknar den tekniska kompetensen för att utmärka sig i digitala jobb. Jag har också sett detta i mitt masterprogram: det fanns många kvinnor där, några äldre än mig och redan yrkesverksamma inom den offentliga sektorn, som såg ett behov av att uppgradera sin digitala kompetens och insåg hur viktigt det också är. Och när det gäller barriärer? Det är inte så enkelt. Jag skulle inte säga att det finns faktiska hinder i den meningen att du inte skulle anställas om du är kvinna – men faktum kvarstår att många fler män har studerat detta, medan kvinnor måste matcha sin kompetensnivå.

Mycket tydligt. Tack så mycket. Jag har några frågor om dagens arbetsmarknad – och framtiden. Vad tycker du om ungdomar som arbetar inom den digitala sektorn? Och hur kommer AI sannolikt att påverka vårt dagliga arbete?  

Bra fråga! Jag har läst en hel del om detta den senaste tiden. Jag tror inte – och har aldrig trott – att AI kommer att resultera i färre jobb. Jag tror att AI och annan teknik redan håller på att förändra arbetsmarknaden. Till exempel, i mitt arbete finns det en rad AI-verktyg som du kan använda för att göra något snabbare eller underlätta en process. Men ni kommer aldrig att hamna i en situation där verktyget ersätter er – och jag förstår att så kanske inte är fallet inom andra sektorer, men arbetsmarknaden kommer att skifta för att tillgodose detta. Så, snarare än en förlust eller vinst, är det en annan balanseringstest hela tiden: du tar bort jobben från en sektor, men de hamnar i en annan. Jag får dock rädslan, och alla de ”svarta spegeln” skräckbilderna i våra sinnen. Men i det långa loppet är tekniken – som allt annat – i slutändan här. Så vi måste arbeta för att göra det säkrare och säkrare, snarare än att oroa oss för att maskiner tar över våra jobb.

Att hålla sig på toppen av saker: förändra kompetenser

Ytterligare en fråga om färdigheter i allmänhet och digitala färdigheter. Vilka färdigheter behöver du för att arbeta inom sektorn och vilken typ av kompetens har du fått? Vilka råd skulle du ge till en ung person som börjar inom teknik, STEM eller det digitala området?

Det finns ingen uttömmande lista över kompetenser tror jag. Jag föddes 1991, och de digitala färdigheter jag lärde mig i skolan är helt annorlunda än vad barnen studerar nu. Vill du jobba inom det här området? Du måste vara på toppen av allt. Det är inte bara den digitala sektorn, hela arbetsmarknaden följer just denna trend. Du måste vara medveten om alla förändringar, hela tiden, och försöka förstå hur olika tekniker utvecklas och vad som händer. Att gilla lärande hjälper. Och det är inte bara IKT-färdigheter som du behöver: det finns också den mjuka kompetens aspekten – som flexibiliteten att förstå olika krav och krav på ditt jobb, och vad du måste göra. Ibland ångrar jag att jag inte följde STEM-lektioner när jag var yngre (jag var bra i STEM). Det hade varit till hjälp nu. Så mitt råd skulle vara att om du har hittat din passion, fortsätt! I Grekland, när jag var yngre, var det en så stor sak att välja din karriärväg. Livet fungerar inte så. Välj vad du tycker om och vad du njuter av, och upptäck dina passioner när du går. När du arbetar lite, hittar du fler områden som ringer till dig. Och fortsätt lära.

Har du inte rätt kompetens? Det finns 1000 sätt att förvärva nya färdigheter, även om du är kort på kontanter. Det finns massor av onlineplattformar och kurser som erbjuds gratis, och många möjligheter idag att få och förbättra sina digitala färdigheter, oavsett vilket skede du befinner dig i i din karriär. Du kan alltid göra något annat – det finns några saker du inte kan göra.

INFORMATION
Geografiskt område Grekland
Ämne Artificiell intelligens, Digitala färdigheter
Svårighetsgrad Grundläggande, Medelsvår, Avancerad, Digital Expert
Typ av initiativ EU:s institutionella initiativ