Enligt Statistik Austria (2023) har 63 % av den österrikiska befolkningen i åldrarna 16–74 år åtminstone grundläggande digitala färdigheter. Den digitala kompetensen varierar mellan olika befolkningsgrupper: medan 60 % av de personer som har ett högsta obligatoriska examensbevis saknar digitala grundläggande färdigheter, är motsvarande siffra för personer med gymnasieexamen eller högre utbildning 20 %. Ålder spelar också en viktig roll: omkring 20 % av 16–24-åringarna saknar dessa grundläggande färdigheter, medan nästan 60 % av 65–74-åringarna inte har dem.
Syftet med ”digital kompetens för alla” var att ta itu med dessa luckor genom att erbjuda kostnadsfria workshoppar om digitala färdigheter i hela Österrike från oktober till december 2023 och göra dem tillgängliga för personer med låg inkomst, begränsad utbildning eller social isolering. Genom interaktiva och praktiska erfarenheter syftade projektet till att stärka deltagarna, förbättra deras självkänsla och uppmuntra till livslångt lärande.
Lär känna initiativet
På grundval av ovanstående uppgifter och relevansen för samhällets deltagande valdes tre huvudämnen: e-förvaltning, säker digital medieanvändning för föräldrar och tonåringar och digital utbildning för äldre. Kontoret för digital kompetens öppnade en ansökningsomgång för utbildningsanordnare att organisera och hålla workshops, som många utbildningsinstitutioner svarade på, med totalt 753 workshops (varje 2–3 enheter à 50 min) som hölls av 35 utbildningsanordnare för 8544 deltagare i 209 kommuner.
En extern utvärdering genomfördes under och efter workshopfasen. De avsedda resultaten var för eleverna att utveckla förtroende, förstå teknik och använda digitala enheter på en grundläggande nivå, bekanta sig med befintliga stödstrukturer vid behov, ansluta sig till kamrater i liknande situationer och fortsätta att engagera sig i digitalisering. Workshopkonceptet bygger på fyra pelare:
- Träffa deltagare där de befinner sig, genom workshoppar på landsbygden och tillgängliga platser och vid tillfällen som är lämpliga för dem,
- Planera och marknadsföra en andel workshoppar uteslutande för vissa målgrupper, t.ex. äldre,
- Fokusera på viktiga områden som säkerhet som krävs för att delta i samhället och där kompetensen är låg,
- Lägga tonvikten på deltagarnas behov och önskemål för att öka motivationen för kontinuerligt lärande, i stället för att strikt följa undervisningsplaner.
Huvudmålen för digital kompetens för alla
De viktigaste målen för digital kompetens för alla är:
- Att ge deltagarna vägledning till ett grundläggande ämne för digitala färdigheter och motivera medborgarna att fortsätta sin inlärningsväg. Deltagarna får en introduktion och lär sig om att stödja resurser, minska sin rädsla genom ett skonsamt tillvägagångssätt och peer-support och påbörja sin livslånga inlärningsresa genom första små men omedelbara framgångar under workshopen.
- Att aktivera och stödja nätverk för vuxenutbildning i Österrike. Syftet med finansieringsförfarandet var att bygga vidare på befintliga strukturer och stärka dem. på så sätt avser vi att vidareutveckla hållbara processer och samarbeta med befintliga leverantörer.
Initiativets nuvarande milstolpar
Inom tre månader av sin driftstid uppnådde projektet Digital Skills for All betydande mål för att främja digital inkludering och egenmakt i Österrike. Med 753 workshoppar över hela landet, med 8544 deltagare och 35 utbildningsanordnare, uppnådde initiativet mer än de siffror som ursprungligen fastställdes.
En detaljerad utvärdering med fokus på deltagande i workshoppar, deltagarnas mångfald, tillfredsställelse och inverkan på förbättringen av grundläggande digitala färdigheter visar att dess två huvudsyften, att uppmuntra till fortlöpande lärande bland deltagarna och hjälpa dem att bli mer självsäkra med digitala färdigheter, samt att stärka nätverken för vuxenutbildning och uppmuntra samarbete i utvecklingen av digitala färdigheter, har uppnåtts på kort tid. Genom att använda en blandning av forskningsmetoder, inklusive intervjuer och enkäter, fick projektet värdefulla insikter om dess effektivitet och förbättringsområden.
INFORMATION | |
---|---|
Geografiskt område | Österrike |
Ämne | Digitala färdigheter |
Svårighetsgrad | Grundläggande |
Målgrupp | Digitala färdigheter för alla |
Typ av initiativ | EU:s institutionella initiativ |
Typ av finanisering | Offentlig |
Industri | Personliga färdigheter och utveckling |