AI och utbildning: vägledning för beslutsfattare (2021)

AI och utbildning: Vägledning för beslutsfattare”utarbetas av Unesco inom ramen för genomförandet av Pekingsamförståndet, som syftar till att främja AI-förberedda beslutsfattare på utbildningsområdet. Syftet är att skapa en gemensam förståelse av de möjligheter som AI erbjuder för utbildning och dess konsekvenser för de väsentliga kompetenser som krävs i AI-tidsåldern.

AI inom utbildning förväntas vara värd 6 miljarder US-dollar fram till 2024 och har potential att ta itu med några av de största utmaningarna på utbildningsområdet i dag, förnya undervisnings- och inlärningsmetoder och i slutändan påskynda framstegen mot FN:s mål 4 för hållbar utveckling. Denna snabba tekniska utveckling medför dock oundvikligen flera risker och utmaningar, som hittills har överträffat de politiska debatterna och regelverken.

Beslutsfattare och utbildare har kommit in i ett okänt territorium, vilket väcker grundläggande frågor om hur lärandets framtid kommer att interagera med AI. Den lägsta linjen är att införandet och användningen av AI inom utbildningen måste vägledas av de centrala principerna om inkludering och rättvisa. För att detta ska kunna ske måste politiken främja rättvis och inkluderande tillgång till AI och användning av AI som en kollektiv nyttighet, med fokus på egenmakt för flickor och kvinnor och missgynnade socioekonomiska grupper. Den ökande användningen av ny AI-teknik inom utbildningen kommer endast att gynna hela mänskligheten om den – genom sin utformning – stärker människocentrerade pedagogiska strategier och respekterar etiska normer och standarder. AI bör inriktas på att förbättra lärandet för varje elev, ge lärarna egenmakt och stärka systemen för lärandehantering. Utöver detta är det en gemensam utmaning på global nivå att förbereda studenter och alla medborgare på att leva och arbeta säkert och effektivt med AI. Framtida inlärnings- och utbildningssystem måste utrusta alla människor med grundläggande AI-kompetens, inbegripet förståelse av hur AI samlar in och kan manipulera data, och färdigheter för att säkerställa säkerhet och skydd av personuppgifter. Slutligen överskrider AI till sin natur sektorerna, planeringen av effektiv AI och utbildningspolitik kräver samråd och samarbete med intressenter inom olika discipliner och sektorer.

Denna publikation ger vägledning för beslutsfattare om hur man bäst kan utnyttja de möjligheter och hantera de risker som den växande kopplingen mellan AI och utbildning innebär. Den börjar med de viktigaste delarna av AI: definitioner, tekniker och teknik. Den fortsätter med en detaljerad analys av de framväxande trenderna och konsekvenserna av AI för undervisning och lärande, inbegripet hur vi kan säkerställa etisk, inkluderande och rättvis användning av AI i utbildningen, hur utbildning kan förbereda människor för att leva och arbeta med AI och hur AI kan tillämpas för att förbättra utbildningen. Slutligen introduceras utmaningarna med att utnyttja AI för att uppnå mål 4 för hållbar utveckling och ger konkreta genomförbara rekommendationer till beslutsfattare om att planera politik och program för lokala sammanhang.

KOMMENTERA: AI och utbildning: vägledning för beslutsfattare (2021)

Du måste logga in för att kommentera