De globala utbildningssystemen står inför en rad enorma utmaningar, bland annat frågetecken om hur de ska förbli relevanta i en snabbt föränderlig värld. Denna rapport Teaching for the Future: Globalt engagemang, hållbarhet och digital kompetens, skisserar utmaningar och viktiga trender för undervisning och skolor och lägger fram ambitiösa förslag för att förbättra utbildningsstandarderna för att se till att lärandet tillgodoser alla studenters behov oavsett bakgrund.
Rapporten användes som grund för att inleda diskussioner om det globala utbildningsläget vid det internationella toppmötet om läraryrket i Washington D.C. i april 2023, där USA:s utbildningsministerium, Organisationen för ekonomiskt samarbete, Education International samlade utbildningsministrar, fackföreningsledare och andra lärarledare i syfte att bättre stödja läraryrket när det gäller att möta de stora utmaningar som 21-talets utbildning innebär. Bland de ämnen som diskuterades var lärandets framtid och hur man radikalt kan tänka om hur utbildningssystemen fungerar under de kommande årtiondena. analys av hur man kan locka till sig och stödja utvecklingen av högkvalitativa lärare och undervisningsmetoder i digitaliseringens tidsålder. och sätt att stödja undervisningen av global kompetens i skolor och hur man kan främja rättvisa och inkluderande lärandemiljöer för alla. Särskilt följande:
- Vid toppmötets första session undersöktes olika sätt att höja och förbättra läraryrket. I vissa länder råder allvarlig lärarbrist, medan läraryrket i andra fortfarande är ett attraktivt yrkesval. Dessa skillnader mellan försök förklaras inte helt enkelt av lärarnas löner eller materiella villkor, och toppmötet utgjorde ett lovande utrymme för ömsesidigt lärande och politisk dialog.
- Under den andra sessionen behandlades olika sätt att utbilda global och kulturell kompetens samt medborgarengagemang. För många länder har detta blivit en viktig fråga för att se till att studenterna är bättre rustade för att lyckas i en sammanlänkad värld och för att motverka den ökande ekonomiska, sociala, politiska och kulturella polariseringen.
- Vid den tredje sessionen undersöktes olika sätt att utnyttja digital teknik för att säkerställa rättvis tillgång och bättre lärande. Covid-19-pandemin förändrade lärandet i grunden genom att tvinga skolor i hela världen att hitta alternativ till personlig undervisning genom att engagera sig i den digitala världen. Toppmötet gav tillfälle att undersöka hur länderna gör framsteg när det gäller att förena de potentiella möjligheterna och riskerna med digital teknik med lärandets sociala anrelation.