OECD har offentliggjort sin årliga utbildningspolitiska prognos för 2022 med titeln ”Transforming Pathways for Lifelong Learners”. Med utgångspunkt i OECD:s ram för insatser och resiliens i utbildningspolitiken och analysen av internationell politik och praxis från över 40 utbildningssystem, som huvudsakligen genomförts sedan 2020, presenteras i denna rapport tre områden för politiska insatser för att påskynda omvandlingen under 2023.
1. Öka betydelsen av utbildningsvägar:
- Utbildningssystemen måste stärka sin kapacitet att förutse kompetensbehov, med utgångspunkt i prognoser på kort sikt.
- Proaktiva och reaktiva anpassningar av utbildningsmöjligheter bör i slutändan syfta till att ge eleverna möjlighet att navigera i en bredare förändring.
- Att bedöma effekterna av politiska insatser för att förbättra utbildningsvägarna måste systematiseras mer för att öka motståndskraften i framtiden.
2. Underlätta övergångar längs elevernas personliga vägar:
- Starkare kopplingar i elevernas personliga vägar under hela livet kan göra dem mer motståndskraftiga
- Länderna måste fortsätta att stödja elever som löper större risk att lämna skolan i förtid
- Det är tidskänsligt att hjälpa flyktingar att återvända till utbildning eller sysselsättningsvägar.
3. Främja elevernas ambitioner:
- Strategier för utåtriktad verksamhet kan bidra till att engagera elever i utbildning eller arbete.
- Elevernas perspektiv måste berikas och utvidgas från en tidigare ålder.
- De studerande behöver en byrå och ett gemensamt organ för att identifiera och dra nytta av möjligheter.